امام معصوم عقل ظاهری جامعه هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین احمد کشکولی در سخنرانی شب گذشته که بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد الرسول واقع در خیابان پروین اعتصامی برگزار شد، گفت: عمل خالص انسان به مستقیماً به خداوند وصل می کند.
وی در ابتدا چند حدیث از پیامبر(ص) که در رابطه به اتحاد مردم است را قرائت کرد و افزود: پیامبر(ص) با بیان عباراتی نظیر، صفوفتان را منظم کنید، شانه هایتان را در نماز به هم بچسبانید و جاهای خالی را پُر کنید، مردم را به اتحاد دعوت می کردند، همچنین امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، پیامبر(ص) در جلساتی که مردم متفرق بودند سخنرانی نمی کردند و می فرمودند این جلسات مشابه جلسات یهودیان است.
حجت الاسلام والمسلمین کشکولی با اشاره به داستانی از برخورد هشام ابن حکم با امام جمعه شهر بصره که طرفدار خلفا بود، خاطرنشان کرد: هشام ابن حکم از افراد بحّاث بسیار قوی در دوران امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) است که این دو امام عزیز بسیار او را دوست می داشتند؛ زمانی در دوران جوانی وارد نماز جمعه شهر بصره شد و ملاحظه کرد امام جمعه با بیاناتش در حال رد کردن مقام امامت است، به جلوی مسجد رفت و در وسط خطبه ها با جسارت پرسید می توانم چند سؤال از شما داشته باشم، مردم خواستند او ساکت کنند ولی امام جمعه گفت، بگذارید حرفش بزند.
استاد حوزه علمیه در ادامه داستان اظهار کرد: امام جمعه خطاب به هشام گفت، سؤال هایت را بپرس، هشام راجع به قوای درک پنج گانه پرسید و آن شخص پاسخ داد، سپس گفت، اگر یکی از این قوای پنج گانه ای که با آن امور را درک می کنی، درست تشخیص ندهد، چه می کنی، آن شخص گفت، من به واسطه عقلم این مسأله را جبران می کنم و قوای ادراکی ام را تنظیم می کنم، هشام گفت، چگونه خداوند برای قوای ادراکی پنج گانه تو یک حاکم قرار داده است ولی برای محافظت از ایجاد تشطط در جامعه مسلمین یک امام قرار نداده است، آن شخص خطاب به هشام گفت، آیا تو شاگرد امام صادق(ع) هستی، هشام پاسخ منفی داد ولی آن شخص گفت تنها شاگردان امام صادق(ع) می توانند چنین استدلالاتی بیاورند و خطاب به مردم گفت، ای مردم این پسر راست می گوید، جامعه به یک امام و راهنما نیاز دارد.
وی با بیان این که امام معصوم(ع) عقل ظاهر شده جامعه هستند، تشریح کرد: انسان ها یک قلب رو به پائین دارند که نامش در اصطلاح نفس است و یک قلب رو به بالا دارند که آن را عقل نامیده اند؛ با گرایش انسان به توحید قلب انسان رو به بالا می رود و تبدیل به عقل می شود و با گرایش انسان به شرک قلب انسان به نفس تبدیل می شود.
حجت الاسلام والمسلمین کشکولی ادامه داد: امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، برای عاقل شدن دو شرط وجود دارد، اول این که عمل انسان به علم مستند شود و دوم عملش را خالصانه انجام دهد به گونه ای صاحب عمل یعنی خداوند آن را بپذیرد؛ عمل خالص مستقیماً انسان را به خداوند وصل می کند به همین سبب اثرات زیادی را متوجه انسان می کند.
استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به آیه نهم سوره انسان که راجع به خلوص بی نظیر اهل بیت(ع) در حین انفاق است، گفت: جزای مردم هیچ سودی برای آخرت انسان ندارد، به همین سبب زمانی که امیر مؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) به همراه حَسنِین(ع) و زِینبین(س) گفتند ما برای انفاقی که داشتیم انتظار هیچ تشکری از مردم نداریم، خداوند بهشت را به ایشان عطا فرمود./867/پ۲۰۲/ب۱