۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۵۲۹۸۳۸
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

هنرمند شجاع می‌تواند «هنر حماسی» خلق کند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه شجاعت در موضوع خلق هنر حماسی، گفت: هنرمندی که بخواهد هنر حماسی خلق کند باید شجاع باشد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در جلسه سخنرانی خود با موضوع «زاویه دید در حماسه حسینی» که شامگاه چهارشنبه در دانشگاه هنر برگزار شد، گفت: انسان ها براساس نگاه هایشان در پیشگاه خدا جایگاه دارند، هنرمندان بیش از علما می‌توانند بر نگاه مردم تاثیر گذارند. یکی از دلایل اهمیت نگاه انسان این است که این موضوع برگرفته از علاقه و نگرش اشخاص است.

وی افزود: علم فی نفسه بد نیست بلکه علم زدگی بد است، اینکه بیان می شود ابتدا علم و سپس گرایش به وجود می آید صحیح نیست، باید توجه شود ابتدا علاقه و گرایش بوده و سپس رجوع به علم مطرح می شود. علم زدگی یعنی علم بر گرایش ها تعیین کننده است.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: هنرمندی که بخواهد هنر حماسی خلق کند باید شجاع باشد، مصداق عرفان و شجاعت ابوالفضل العباس است. آنکه می خواهد نگاه حماسی پیدا کند باید شجاع باشد. امروز نمی توانند دلار را دور بزنند زیرا نگاه آنان دلار را بزرگ تلقی می‌کند. خداوند قطعا برای عبور از مشکلات اقتصادی کنونی جامعه ما راه حل در نظر دارد اما نگاه برخی به این موضوع معطوف نیست.

وی گفت: انسان به سختی متوجه گرایش های خویش می شود، امیرمومنان(ع) می فرماید؛ هرکه دوست داشته باشد فردا زنده بماند دوست دارد جاودانه زندگی کند. امام سجاد(ع) به خداوند می فرماید؛ «اللهم ارحم عبدک الجاهل»، امیرمومنان(ع) در مناجات شعبانیه به نوع دیگری این نگاه را مطرح می کنند، حضرت می‌فرماید؛ حب دنیا بر نگاه انسان تاثیرگذار است. بصیرت گرایش های پنهان انسان را نمایان می‌کند.

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشت: آیت الله سعادت پرور از شاگردان علامه طباطبائی کتابی با نام ظهور دارد که احادیث آخرالزمان و پیرامون ظهور را شرح می دهد، وی در شرح یک حدیث اشاره دارد امام زمان(عج) دستور به قتل افرادی که نظرات اشتباه بیان می کنند می دهند، این بیان نشانگر دیکتاتوری نیست زیرا اکثر مردم نگاه و نظر صحیح دارند. همچنین بسیاری از مردم متوجه موضوعات و مسائل می شوند./811/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات