۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۵۲۹۹۸۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی:

سیره امام حسین در جریان عاشورا نماد عزّت است

حجت الاسلام حسینی گفت: آزادگی به معنی رهایی از قید و بند اخلاق نیست؛ بلکه آزادی به معنی زیر بار ظلم نرفتن است.
حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی امشب در جمع عزاداران و سوگواران مسجد سالار شهدان تبریز، اظهار داشت: بشر بر اساس مفاهیم عاشورایی سیر و سلوک می‌کند، در حقیقت عالم سلوک عاشورایی دارد.  

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) 28 رجب سال 60 هجری از مدینه به سمت مکه حرکت می کند، حج انجام می دهد و بعد روانه کربلا می شوند. اگر بخواهیم قیام امام حسین را در این چند ماه محدود کنیم، در حقیقت ظلم به نهضت عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: باید به دنبال این مسأله باشیم که اهداف عاشورای اباعبدالله چه بود؟ موضوع عاشورا چه بود؟ و گستره عاشورایی حسینی در عالم هستی به چه میزان است، آزادگی به معنی رهایی از قید و بند اخلاق نیست؛ بلکه آزادی به معنی زیر بار ظلم نرفتن است.

حجت الاسلام حسینی افزود: با توجه به این اصل انسان آزاده با باورهای اعتقادی خود زندگی کرده و زمانی که اصول، باورها، حقوق فردی و اجتماعی خود و جامعه مورد تعرض قرار گیرد، آرام ننشسته و در برابر ظلم مستکبران زمان اعتراض می کند. از این رو امام حسین(ع) مرگ با عزت را بهتر از حیات ذلیلانه می داند.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم تربیتی نهضت عاشورا این است که انسان به گونه ای زندگی کند که اعتلای روحی یابد و خود را از پستی و فرومایگی رها سازد. حرمت و شرافت برای خود قائل شود و بزرگواری خود را در همه حال حفظ کند. در این مسیر سختی و راحتی و شکست و پیروزی او را به سستی و تباهی نخواهد کشاند و هرگز تن به خواری و زبونی ندهد. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: سیره امام حسین(ع) در جریان واقعه عاشورا نمود بارز عزّت محوری است. آن امام همام پیش از حرکت به سوی کربلا در جواب برادرشان محمد حنفیه که از او می خواست برای حفظ جانش با یزید بیعت کند؛ فرمود که هرگز تن به پستى نداده ام. زیرا مکتب حسین (ع) بر پایه عزّت و کرامت انسانی استوار گشته است.

وی افزود: ایثار و از خود گذشتگی دلالت بر این موضوع دارد که افراد در عین نیاز به آنچه در دست دارند، دیگران را بر خود مقدم می شمارند و یا اینکه اهداف جمعی را بر اهداف فردی و شخصی خود مقدم می دانند. از این رو امام حسین برای احیای اصول راستین دین، جان خود و صحابه خود را در طبق اخلاص قرار داد، تا انحرافها آشکار شود.

حجت الاسلام حسینی در پایان با بیان این‌که وفا و پایبندی به پیمان در یاران امام حسین(ع) به وضوح قابل مشاهده است، افزود: یاران باوفای حضرت در بدترین شرایط بر سر پیمان با امام زمان خود باقی ماندند و نواده رسول الله(ص) را در مقابل یزیدیان مورد حمایت قرار دادند./935/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات