۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۵۳۰۱۹۱
کارشناس مسائل فرهنگی و تربیتی مطرح کرد؛

مطالعه آثار دینی در مدارس نباید کمرنگ باشد

مشاور فرهنگی مدارس ناحیه۴ آموزش و پرورش اهواز گفت: در حال حاضر در جامعه ما فرهنگ سازی به منظور استفاده دانش آموزان از کتب دینی و رساله عملیه احکام یک ضرورت به حساب می آید.
آموزش و پرورش

حجت الاسلام سید صادق موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز گفت: یک دانش آموز به طور قطع بدون برنامه ریزی درسی موفق نخواهد و یک دانش آموز واقعی بایستی همواره در زندگی و تحصیل خود با برنامه ریزی قدم بردارد.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در ادامه بیان داشت: برنامه ریزی صحیح برای دانش آموز باید با کمک دبیر مربوطه، خانواده و والدین و به ویژه مشاور مدرسه انجام و دانش آموز زمان های مناسب خواب، مطالعه و امور دیگر خود را تنظیم کند.

مشاور فرهنگی مدارس ناحیه4 آموزش و پرورش اهواز با اشاره به اهمیت تنظیم زمان خواب و استراحت دانش آموز، تصریح کرد: تنظیم ساعت مناسب برای خواب یک دانش آموز بسیار حائز اهمیت است که یک دانش آموز بداند در روز باید چند ساعت مفید خواب و استراحت داشته باشد.

حجت الاسلام موسوی افزود: براساس گفته های روان شناسان، یک دانش آموز بین 8 تا 9 ساعت خواب کافی داشته باشد؛ یعنی 8 ساعت خواب شبانه و در حدود 1 ساعت هم در طول روز خواب داشته باشد.

وی درباره تنظیم برنامه درسی یک دانش آموز، ابراز داشت: دانش آموز بایستی 2 تا 3 ساعت در طول شبانه روز مطالعه مفید درسی داشته باشد؛ چرا که کشش و توان مغزی یک دانش آموز در حقیقت حدود 45 دقیقه است و درضمن با توجه به نظریات روانشناسان، دانش آموز درسی که آن روز در مدرسه یاد گرفته را باید در همان روز مطالعه کند.

این خطیب توانای منابر حسینی خوزستان بیان داشت: صرف خواندن برای دانش آموز مفید نیست؛ بلکه یک دانش آموز باید به موضوع خلاصه نویسی درسی بپردازد و یکی از مهم تریم روش های مطالعه همین خلاصه نویسی است و مقوله بعدی که دانش آموز باید به آن اهمیت دهد بحث طرح سوال است و دانش آموز در این روش با طرح سوال و پیگیری پاسخ آن از کتاب، نحوه مطالعه صحیح را برای خود رقم خواهد زد.

کارشناس امور تربیتی اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر دانش آموزان در حقیقت مطالعه غیر درسی آنها بسیار کم رنگ و ضعیف است و تنها بر همان کتب دروس خود اکتفا می کنند که این یک آفت به شمار می آید.

مشاور فرهنگی مدارس ناحیه4 آموزش و پرورش اهواز افزود: مطالعه کتب غیر درسی باید از سوی خانواده‌ها به ویژه والدین از همان بدو کودکی فرهنگ‌سازی شود تا دانش آموز تنها متمرکز به کتب درسی نباشد.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اهمیت پرداختن دانش آموزان به مسائل دینی و کتب دینی در جامعه، گفت: هر چند که خانواده به امور دینی پایبند باشند، همان اندازه هم در رشد و تکامل دینی دانش آموز و آن فرزند خانواده تاثیرگذار خواهد بود؛ پس فرهنگ سازی به منظور استفاده دانش آموزان از کتب دینی مانند رساله عملیه در حقیقت در حال حاضر یک ضرورت به شمار می آید که باید خانواده ها به این مقوله اهمیت دهند.

وی تصریح کرد: مراجعه دانش آموزان به کتب عقایدی و اخلاقی بر اساس مبانی اسلامی و فرهنگ ناب شیعه می تواند اثرات بسیار مثبتی در دانش آموز و نحوه تربیت صحیح آن در خانواده و جامعه بگذارد.

کارشناس مسائل اجتماعی با انتقاد از برخی خانواده ها ابراز داشت: متاسفانه مشاهده می کنیم که برخی از خانواده ها اهمیت فراوانی به پرداختن فرزندان آنان به فضای مجازی می دهند که این خود یک نوع آفت محسوب می شود و هیچ گونه نظارتی هم بر فضای مجازی و نحوه استفاده فرزندشان از این فضا را انجام می دهند.

مشاور فرهنگی مدارس ناحیه4 آموزش و پرورش اهواز بیان داشت: متأسفانه در سیستم آموزشی جدید مدارس مشاهده می‌کنیم که برفرض مثال برخی از معلمان دروس دینی یک تخصص و رشته دیگری دارند و باید این موضوع از سوی متولیان آموزش و پرورش جدی گرفته شود که دروس دینی بر اساس خود رشته و تخصص دبیر تدریس داده شود؛ زیرا که مسائل دینی بسیار حائز اهمیت است و باید معلم این دروس از مهارت‌های کافی دروس دینی و معارفی برخوردار باشد.

حجت الاسلام موسوی با انتقاد از متولیان آموزش و پرورش نسبت به بی توجهی فراوان به مراسمات دینی در مدارس ابراز داشت: برگزاری مراسم‌های دینی در مدارس بسیار ضعیف است و اگر مراسمی هم برگزار شود تنها در حد 3 دقیقه سخنرانی و آن هم به منظور عکس گرفتن از آن مراسم است که این موضوع اهمیت به مراسم های ائمه اطهار علیهم السلام و مراسمات مذهبی باید جدی گرفته شود.

وی در پایان گفت: خدا را شاکریم که جدیدا از حوزه های علمیه نیروهایی به مدارس آموزش و پرورش اعزام شده است و مدارس خاصی هم هستند که تمامی کادر آموزشی و مدیریتی این مدارس از قشر روحانی هستند که در سال های آینده به طور قطع نتایج مثبت آن دیده خواهد شد./9453/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات