۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۵۳۳۶۲۵
استاد اخلاق حوزه علميه:

بي تربيتي چشم منشأ همه گناهان انسان است

استاد اخلاق حوزه علميه، تربيت چشم را يكي از راه هاي دوري از گناه دانست و گفت: اگر چشم انسان به گونه ای تربيت شده باشدكه به نامحرم نگاه نكند، هيچگاه گناه نخواهد كرد؛ چرا كه بي تربيتي چشم منشأ همه گناهان انسان است.
حجت الاسلام و المسلمين مهدي احدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام والمسلمين مهدي احدي سه شنبه در مراسم عزداري هيأت حضرت رقيه كاشان كه در مسجد نور بلوار شهيد خادمي اين شهرستان برگزارشد، با اشاره به اينكه پايه هاي معرفت انسان بايد بر چندين اصول استوار باشد تا لرزش و لغزش نداشته باشد، گفت: پايه هاي معرفت انسان بايد براصول سيرت مستقيم و مستدام قرار داشته باشد.

وي افزود: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِکَةُ››  اگر كسي خود را مومن دانست و در مسير مستدام قرارگرفت، خداوند نيز مي فرمايد ‹‹تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِکَةُ›› به ملائكه مي گويد بر او نازل شوند.

حجت الاسلام والمسلمين احدي، با اشاره به اينكه شهيد دستغيب مي فرمايد استاد من شيخ جواد انصاري با ملائكه حرف مي زد، گفت: مرحوم اشرفي بهشري با ملائكه صحبت مي كرد و حاج خانم استاد بهجت مي فرمود، ايشان نماز مغرب و عشا را كه در مسجد اقامه مي‌كرد و به منزل مي آمد تا قبل از آماده شدن شام، با خودش ذكر ‹‹المستغاث بک يابن الحسن›› مي كرد و در حالي كه لامپ خاموش بود اما اتاق او نوراني بود.

وي با بيان اينكه، اگر سيره مستدام بگيريد و استاد معرفت را بالاي سر خود داشته باشيد به مقاماتي خواهيد رسيد، گفت: در دانشگاه اميركبيرحديثي را خواند وصبح روز بعد كه براي درس به قم آمدم، آيت الله بهجت به من گفت، حديث را اشتباه خواندي و من متوجه شدم از قم من را مي ديده است.

استاد اخلاق حوزه علميه، گفت: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹ونَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ›› سرپرستي شما را ما ‹‹ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ››  هم در دنيا و هم در آخرت بر عهده مي گيريم و در آخرت مي گوييم ‹‹ وَلَكُمْ فِيهَامَا تَشْتَهِي أَنفُسُكُمْ›› هر چقدر ميل داريد مصرف كنيد، چرا كه در دنيا خيلي رياضت كشيده ايد ‹‹وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ›› هرچقدر تقاضا داريد بگيريد ‹‹نُزُلًا مِّنْ غَفُورٍ›› اينها فرستاده هاي خاص خدا است كه براي تو فرستاده است.

وي ادامه داد:  اگر خداوند مي فرمايد ‹‹ نُزُلًا›› به اين معني است كه همه اين مقامات را خداوند كادو كرده و براي كساني فرستاده است كه در  دنيا مي گفتند ما به خاطر اينكه دل امام زمان نشكند گناه نمي كنيم.

 حجت الاسلام والمسلمين احدي، تربيت چشم را يكي از راههاي دوري از گناه دانست و گفت: اگر چشم انسان تربيت شده باشدكه به نامحرم نگاه نكند، هيچگاه گناه نخواهد كرد،  چرا كه منشأ همه گناهان انسان از بي تربيتي چشم است.

وي با تأكيد براينكه، انسان بايد چشم و دست و بدن خود را تربيت كند، عنوان كرد: سيره مستقيم به اندازه اي زيبا است كه مقام تشرف به انسان داده مي شود و در اين تشرف  است كه ديدار حاصل مي شود و به منازل وحي و حكمت متعالي كرامات نبوي و علوي مي رسد.

استاد درس اخلاق حوزه علميه با اشاره به اينكه، سيره مستقيم و سيره مستدام بالاترين سيره است، گفت: انسان در بي هوشي است و به او آمپول بي هوشي زده مي شود چرا كه شهوت و زندگي انسان را بي هوش مي‌كند از اين رو قرآن مي فرمايد، انسان زماني كه درحال مرگ است به هوش خواهد آمد.

وي افزود: انسان اگر از دادن خمس و زكات و ديگر واجبات خود غافل است براي اين است كه بي هوش است و متوجه نيست و زماني به هوش خواهد آمد كه هيچ كاري از او ساخته نباشد و آن روز، روز حسرت است كه از چنين فرصت هايي غافل شده است و آن را از دست داده است.

حجت الاسلام والمسلمين احدي، با تأكيد بر انس با قرآن و تلاوت قرآن، گفت: اگر انسان با قرآن انس نداشته باشد و قرآن را كه كلام وحي است را تلاوت نكند از خدا هم غافل خواهد شد، بنابراين بايد از عمر خود براي انس با قرآن و انس با خدا استفاده كرد و از تلاوت قرآن غافل نشد./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات