۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۵۳۳۸۲۳
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نیازمند هم‌افزایی نهادهای مرتبط است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درزمینهٔ چاپ و نشر کتاب، گفت: حمایت از صنعت چاپ و نشر کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نیازمند هم‌افزایی نهادهای مرتبط و همت مسؤولان است.
حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، امروز در آیین گشایش دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی در محل مصلای امام خمینی (ره) مرکز استان، با بیان اینکه نمایشگاه کتاب یکی از بهترین اقدامات درزمینهٔ کتاب و کتاب‌خوانی است، اظهار داشت: درزمینهٔ تولید کتاب سرمایه‌های انسانی زیادی وجود دارد که برای ادامه راه نیازمند حمایت هستند.

وی افزود: از نظر نوشتن و تهیه کتاب کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ اما درزمینهٔ رشد و توسعه کتاب‌خوانی و مطالعه در سطح پایینی قرار داریم که مسؤولان و نهادهای مرتبط باید به این نقص توجه بیشتری داشته باشند و برای جبران آن برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام دهند.

حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به جایگاه کشورهای در حال توسعه درزمینهٔ کتاب و کتاب‌خوانی، اضافه کرد: سهم مطالعه در کشورهای در حال توسعه که 80 درصد از جمعیت کل دنیا را تشکیل می‌دهد تنها 30 درصد است و سهم کتاب در کشورهای پیشرفته 70 درصد است؛ ازاین‌رو می‌توانیم با قاطعیت اعلام کنیم مطالعه و کتاب تأثیر بسیاری در پیشرفت این کشورها داشته است.

وی با اشاره به جایگاه کشورهای توسعه‌نیافته در استفاده از کتاب، ادامه داد: در کشورهای توسعه‌نیافته سطح مطالعه بسیار پایین است؛ به‌عنوان مثال کشورهای آفریقایی با اینکه جمعیت زیادی را در خود جای داده‌اند سطح مطالعه و کتاب‌خوانی آنها تنها 3 درصد است.

حجت‌الاسلام انصاری در ادامه تصریح کرد: کتاب یکی از بهترین ابزارها برای افزایش دانش و معرفت و درنتیجه فرهنگ یک کشور است؛ به همین دلیل باید مسؤولان و متولیان امر با حمایت‌های خود در این زمینه و همچنین تبلیغ و توزیع آن زمینه رشد و توسعه کتاب‌خوانی را در کشور فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی نویسندگان چاپ کتاب است که در این زمینه باید برای حمایت از نویسندگان و افزایش آمار کتاب‌خوانی در کشور از مراکز نشر کتاب حمایت‌های جامعی انجام گیرد تا به این طریق زمینه برای فعالیت اهالی اهل قلم فراهم شده و آنها با دغدغه کمتری به امر نوشتن بپردازند.

حجت‌الاسلام انصاری اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه اقدامات حمایتی بسیاری انجام داده است؛ اما این اقدامات به‌تنهایی پاسخگوی نیاز جامعه نیست و باید نهادها و متولیان فرهنگی کشور هم در این راه به یاری وزارت ارشاد آمده تا با هم‌افزایی نهادها زمینه رشد و پیشرفت کتاب‌خوانی فراهم شود.

مشاور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: البته باید فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از کودکی در فرزندان نهادینه شود که این امر مهم بر عهده خانواده‌ها و نهادهای آموزشی است؛ چراکه اگر جامعه از ابتدا با فرهنگ مطالعه آشنا نباشد تمام راهکارها با مشکل مواجه می‌شود./9314/پ202/ب2

ارسال نظرات