۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۵۳۷۷۴۶
کارشناس رادیو معارف:

قدرت های جهانی از مشاهده پیشرفت های ایران مستأصل شده اند

حجت الاسلام ضیایی گفت: با وجود این که ما مکلف به وظیفه ایم و مامور به نتیجه حاصله نیستیم، می بینیم که قدرت های دنیا از دیدن رشد و پیشرفت ما هراس دارند و مستأصل شده اند.
ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ حجت الاسلام سید بهاءالدین ضیایی در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که هر شب در محل بیت و حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی و با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال برگزاری است، با توجه به مناسبت ایام ماه صفر به تشریح و تفسیر آیات سوره مبارکه نصر پرداخت.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به ضرورت تدبر در آیات این سوره مبارکه، اظهار کرد: در اين سه آيه كوتاه و پر محتوا، ريزه كاري هاى فراوانی موجود است كه دقت در آنها به فهم هدف نهایى سوره كمك مى كند. بنابراین در ایام صفر که ماه نزول آخرین سوره های قرآنی بر پیامبر(ص) بوده است، شرح دادن آن خالی از لطف نیست.

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به این که نصرت فقط از جانب خداوند است، افزود: درست است كه براى غلبه بر دشمن بايد تأمين قوا و تهيه نيرو كرد، ولى يك انسان موحد، نصرت را تنها از ناحيه خدا مى داند و به همين دليل به هنگام پيروزى مغرور نمى شود، بلكه در مقام شكر و سپاس الهى بر مى آيد.

وی در بیان حکمت تقدیم نصرت بر فتح و فتوحات افزود: در اين سوره نخست از نصرت الهى، سپس فتح و پيروزى و بعد از نفوذ و گسترش اسلام و ورود دسته دسته مردم به دين خدا سخن به ميان آمده است و اين هر سه علت و معلول يكديگرند. تا نصرت و يارى الهى نباشد فتح و پيروزى نيست و تا فتح و پيروزى نرسد و موانع از سر راه برداشته نشود، مردم گروه گروه مسلمان نمى شوند. البته به دنبال اين سه مرحله كه هر كدام نعمتى بزرگ است، مرحله چهارم يعنى مرحله شكر و حمد و ستايش خدا فرا مى رسد.

این کارشناس رادیو معارف در ریشه شناسی کلمه فتح و قراینی که به همراه دارد، خاطرنشان کرد: فتح در اينجا به صورت مطلق گفته شده و با قرائنی كه قبلا اشاره كرديم بدون شك منظور از آن فتح مكه است كه چنين بازتاب گسترده اى داشت. فتح مکه فصل نوينى در تاريخ اسلام گشود چرا كه مركز اصلى شرك متلاشى شد، بت ها از ميان رفت، اميد بت پرستان به يأس و نا اميدى مبدل شد و موانعى كه بر سر راه ايمان مردم به اسلام وجود داشت، برچيده شد.

حجت الاسلام ضیایی گفت: به همين دلايل فتح مكه را بايد مرحله تثبيت اسلام و استقرار آن در جزيره العرب و سپس در جهان دانست. بعد از فتح مكه ديگر هيچ مقاومتى از ناحيه مشركان دیده نشد؛ جز در يك مورد كه آن هم به سرعت سركوب شد. مردم از تمام نقاط جزيره براى پذيرش اسلام خدمت پيامبر(ص) مى آمدند.

حجت الاسلام ضیایی ادامه آیات را دستورات سه گانه الهی به پیامبر و امت اسلام تلقی کرد و ضمن تشریح و تبیین این دستورات گفت: این دستورات در حقيقت شكرانه اى براى اين پيروزى بزرگ و واكنش مناسبى در برابر اين نصرت الهى است که دستور به تسبيح و حمد و استغفار داده است.

وی تصریح کرد: اگر دشمن به مواضع ضداسلامی اش مصر باشد بداند اگر در مقابل دین ما بایستد، ما نیز مقابل دنیایشان خواهیم ایستاد. فتح مكه همان گونه كه اشاره كرديم فصل جديدى در تاريخ اسلام گشود و مقاومت هاى دشمن را بعد از حدود بيست سال درهم شكست. در حقيقت با فتح مكه بساط شرك و بت پرستى از جزيره عربستان برچيده شد و اسلام آماده براى جهش به كشورهاى ديگر جهان شد.

وی‌با اشاره به رهنمودهای امام و رهبری در خصوص نحوه مواجهه با دشمنان، خاطرنشان کرد: با وجود این که ما مکلف به وظیفه ایم و مامور به نتیجه حاصله نیستیم، می بینیم که قدرت های دنیا با دیدن رشد و پیشرفت ما هراس دارند و در حال استیصال هستند.

 وی در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی نصرت و یاری خدا خواهد آمد؟» اظهارکرد: زمانی نصرت و یاری خدا خواهد آمد که شما نیز به یاری خدا و دین خدا بپیوندید«ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم» و مطمئنا سختی های زیادی را تحمل کنید «افجعتم ان تدخل شره» و حد اعتقادتان به سرمنزلی برسد که از کسی جز او یاری نخواهید./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات