۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۳۹۰۰۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

تقوای الهی انسان را از تشویق خلق بی نیاز می کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: تقوا فرایندی برای زندگی انسان به وجود می آورد که انسان خودش باشد؛ بدون توجه به تشویق و یا تنبیه دیگران.
مراسم دعای ندبه و بزرگداشت شهداء مدافع با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، ظهر امروز در آخرین جلسه از سلسله جلسات دانشجویی که هر روز در محل مسجد الزهرا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود، به تبیین آثار تقوا بر زندگی مؤمنان پرداخت و گفت: تقوا ملاک ارزش آدمی است و هر کسی با تقوا تر باشد، گرامی تر است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی افزود: همه می‌دانیم تقوا باعث قبولی عمل انسان است. تقوا اصطلاحی عمیق و کلیدی است اما با وجود همه شهرتی که دارد، دچار یک غربت شده است؛ به گونه ای که بعضی از کلمات در قرآن مشهور تر از کلمه تقوا شده اند؛ مانند کلمه اخلاق.

وی خاطرنشان کرد: کلمه اخلاق فقط یک بار در قرآن کریم مطرح شده و آن در آیه شریفه «إنک لعلی خُلقٍ عظیم» است؛ در حالی که ۲۵۰ بار تقوا گفته شده است ولی ما چون تقوا را درک نکردیم، می گوییم قرآن کلاس اخلاق است، نه کلاس تقوا!

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: اگر دانشجویان ما هم غرب زده می ‌شوند، به خاطر این است که قسمت های پیشرفته و عالی دین را پنهان کرده ایم. این در حالی است که اگر دین بخواهد خودش را با مفهوم اخلاق معرفی کند، جذابیتش کم می‌شود ولی با تقوا جهان معاصر هم می ‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: تبیین مسائل اخلاقی به بیان مسائل دینی وابسته نبوده و بسیار فهمیدنی و توصیف شدنی است. این همه فیلم در سطح جهان ساخته شده و نکات اخلاقی را بدون نیاز به دین، به بشر منتقل می کنند.

وی تقوا را تبیین شیوه دسترسی به اخلاق حسنه معرفی کرد و گفت: تبیین اخلاق خوب بدون معرفی روش رسیدن به آن، ارزشی ندارد. برای نمونه، اخلاق فقط می گوید شجاعت خوب است اما تقوا می گوید «شجاعت بر چه اساسی خوب است؟ آیا تلاش برای کسب این روحیه، به خاطر خدا است؟ یا یک ویژگی ژنتیکی در برخی انسان هاست؟»

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یادآور شد: امام رضا(ع) می ‌فرماید «اگر شخصی گناه نمی کند، فریب نخور؛ شاید ضعیف است و عرضه انجام گناه را ندارد.»

استاد حوزه و دانشگاه تأگید کرد: تقوا فرایندی برای زندگی انسان به وجود می آورد که انسان خودش باشد؛ بدون توجه به تشویق و یا تنبیه دیگران. در نتیجه مفهوم استقلال شخصیت انسان در تقوا جذاب تر از آزادی در غرب است./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات