۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۵۴۰۳۶۴
آیت الله مهدوی:

حسن خلق و اجتناب از برخوردهای تُند اعتقادی عامل جذب افراد به مکتب تشیع است

نماینده مردم اصفهان مجلس خبرگان رهبری با ابراز انتقاد از شبکه های ماهواره ای که علیه عقاید اهل تسنن تبلیغ می کنند، گفت: داشتن یک عقیده به معنای فریاد زدن بر عقیده در برابر مخالفان نیست، ما با رفتارمان باید به دنبال جذب افراد به مکتب تشیع باشیم نه این که به گونه ای رفتار کنیم که آن ها در برابر مکتب ما موضع گیری کنند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در خیابان شهروند اصفهان برگزار شد، گفت: عمل انسان با شرط برخورداری از خلوص نزد خداوند پذیرفته می شود.

وی در ابتدا با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) افزود: مناسب است در شب شهادت امام یازدهم، روایتی از خودِ ایشان نقل کنم و به توضیح و تفصیل آن بپردازم، امام حسن عسکری(ع) در روایتی بی نظیر شیعیان را به اکتساب چندین خصلت سفارش فرموده اند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: اولین سفازش امام حسن عسکری(ع) در رابطه با مراعات تقوای الهی است؛ سفارشات متعدد اهل بیت(ع) در راستای مراعات تقوا نمایانگر اهمیت بسیار زیاد تقوا در تعیین زندگی دنیوی و اخروی انسان است، آیت الله طباطبایی ابرقویی از علمای بزرگ بودند که بسیار اندک سخنرانی می کردند، بعد از مدتی به درخواست های مکرر مردم ایشان می پذیرند که در روز مشحصی بر فراز منبر سخنرانی کنند، سپس بر فراز منبر می روند و خطاب به مردم سه مرتبه می فرمایند تقوای الهی را مراعات کنید تا دنیا و آخرتتان آباد شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: دومین توصیه امام حسن عسکری(ع) به مردم و به خصوص شیعیان به داشتن ورع در زندگی است، انسان باید از مسائل شبهه ناک هم پرهیز کند تا به جایگاهی در عالم هستی دست پیدا کند.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: سومین توصیه امام یازدهم این است که همه تلاش ها در زندگی برای خداوند صورت گیرد؛ عمل نزد خداوند با شرط خلوص مورد پذیرش واقع می شود؛ اگر بنده برای این که سخنرانی ام سر و صدایی راه بیندازد و معروف شوم، برای شما سخنرانی کنم، به هیچ فایده ای نرسیده ام.

استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: چهارمین توصیه امام حسن عسکری(ع) به داشتن صداقت در سخن گفتن است؛ روایات زیادی در باب صداقت پیشگی و پرهیز از دروغ از سوی اهل بیت(ع) به دست ما رسیده که نمایانگر اهمیت فوق العاده صداقت پیشگی است.  

وی گفت: پنجمین توصیه بازپس دادن امانت به صاحبش است، امام یازدهم در همین روایت تصریح می کنند، بازپس دادن امانت ربطی به صالح یا فاجر بودن شخصی که شما را امین خودش دانسته ندارد؛ زمانی که پیامبر(ص) به عنوان امین مردم مکه، از بلاد خودشان به صورت اجباری اخراج شدند، امانت های زیادی از طرف مردم نزد ایشان وجود داشت و ایشان می توانستند، برای تلافی کردن رفتار بدِ مردم، امانت ها را نزد خودشان نگه دارند ولی هرگز چنین کاری نکردند و امانت ها را به صاحبانش بازگرداندند.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: طولانی کردن سجده ها ششمین توصیه امام حسن عسکری(ع) است؛ در نماز جماعت امکان طولانی کردن سجده ها وجود ندارد چرا که مأموم تابع امام جماعت است و امام جماعت باید مراعات حال ضعیف ترین مردم را بکند ولی می توانید در خلوت ها سجده های خودتان را طولانی کنید چرا که روایات بیان می دارد حالت سجده بهترین حالت انسان در برابر معبود است؛ باید در حال سجده و با چشم اشک آلود همه درخواست های دنیوی و اخروی خود را از خداوند طلب کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: توصیه بعدی ایشان مدارا کردن و خوب برخورد کردن با همسایه است.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: امام حسن عسکری(ع) در ادامه همین روایت توصیه هایی در رابطه با اهل تسنن داشته اند، ایشان می فرمایند در جمع سنی ها نماز بخوانید و به تشییع جنازه آن ها بروید و به عیادت مریضان آن ها بروید و حقوقی که بر ذمه شما از سوی آن ها قرار دارد را ادا کنید.

استاد اخلاق حوزه علمیه با ابراز انتقاد از شبکه های ماهواره ای که علیه عقاید اهل تسنن تبلیغ می کنند، ابراز کرد: داشتن یک عقیده به معنای فریاد زدن بر عقیده در برابر مخالفان نیست؛ در شبکه های ماهوراه ای به نام شبکه امام حسین(ع) به صورت علنی به مخالفان توهین می کنند و فحش می دهند، این نشانه بی سوادی است چرا که امامان معصوم(ع) هرگز چنین رفتاری با اهل تسنن نداشتند؛ ما با رفتارمان باید به دنبال جذب افراد به مکتب تشیع باشیم نه این که به گونه ای رفتار کنیم که آن ها در برابر مکتب ما موضع گیری کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: چندین سال پیش در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان جوانی که از دین اسلام خارج شده بود و از سوی خانواده اش طرد شده بود و حتی یک همسر کافر برای خودش اختیار کرده بود، به بنده مراجعه کرد و بنده با این که او در روز ماه مبارک به خانه ام آمد، از او درخواست کردم تا سفره اطعامی برایش پهن کنم، او وقتی رفتار دینی از سوی من ملاحظه کرد، بسیار نرم شد و گفت خانواده ام با من چنین رفتاری نداشتند، باید متذکر شوم این شخص در مباحث فلسفی متبحر بود و برای مباحثه کردن با من آمده بود، بعد از این که مباحثه تمام شد اصرار داشت سخنان بنده را نپذیرد، بعد از مدتی در ایام شهادت امام صادق(ع) ملاحظه کردم که به روضه می آید و در آن جا حضور پیدا می کند، فهمیدم او از کفر به اسلام گرایش پیدا کرده است./867/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات