۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۵۴۱۳۱۱
آيت‎الله جوادي آملي:

تضییع اموال بيت‌المال رشد کردن انسان با آتش است

حضرت آيت‎الله جوادي آملي كسي كه اختلاسي و نجومي است اين پول‌ها يك اسكناس نسوز و يك درخت نسوز مي‌شود و بدن او را با آن داغ مي‌كنند، پول‌هاي حرام كه اموال بيت‌المال است كه غارت برده‌اند، اين‌ها را داغ مي‌كنند
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي امروز در درس تفسير خود كه در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه تفسير سوره مباركه الرحمن گفت:  فصل دوم سوره مباركه الرحمن درباره قيامت است، فرمود وقتي كه اين آسمان تكهتكه شد، قرمز رنگ مي‌شود، اين آتشي كه در قيامت هست، آتشي نيست كه از كورههاي ديگر دريايد.

وي افزود: اگر برابر سوره جن خود ظالم  هيزم ميشود، پس خود شخص مؤمن معطر و بهشت است، بهشتي است در بوستان، بهشتي است در بهشت ديگر، چطور آن ظالم آتش ميشود و آن را باور كنيم و آن مؤمن خود بهشتي ميشود و آن را باور نكنيم، براي همه انشقاق آسمان مثل چرم سرخ نميشود، براي مؤمن هيچكدام از اينها نيست، البته فرمود همه مورد سؤال هستند، از مردم سؤال ميشود شما با پيامبران چه كرديد و از پيامبران پرسش ميشود كه مردم با شما چه كردند، در واقع اين پرسش توبيخي است، امتها را توبيخ ميكنند كه چرا پاسخ انبيا را نداديد.

مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به اينكه در نظام تشريع انسان را از راه درون با عقل و از راه بيرون با پيامبران انسان انذار ميكنند كه راه درست را برود، ابراز كرد: در آن دنيا بگيروببند هم دارند، كمال نظام در آزادي انسان است، انسان در هر راهي كه ميخواهد انتخاب كند آزاد است، انسان در روز قيامت عمل خودش را ميبيند، اگر هيچ ذرهاي نيست مگر اينكه انسان آن را ميبيند، پس متن عمل حاضر است، حضور متن عمل بهترين شاهد براي اين است كه شخص اين كار را كرده است، بعد نشانه عذاب در چهره اين شخص آشكار ميشود، تمام اعضا و جوارح شهادت ميدهند كه اين فرد گناهكار است، اعضا و جوارح حرف ميزنند.

وي خاطرنشان كرد: اگر كسي به صورت كلب درآمده  همه اين شخص شهادت ميدهد كه او تبهكار است، اگر كسي به شكل گرگ درآمده ديگر جا براي سؤال نيست كه آيا تو درنده بودهاي يا نه، اگر در مقطعي سؤال نميشود نه به اين دليل است كه او رهاشده است، بلكه همهچيز معلوم است، سرانجام از مرحله شهادت به مرحله اعتراف ميرسد كه اعتراف بالاتر از شهادت است، شهادت يك غيريتي دارد كه اعتراف اين غيريت را ميگيرد.

حضرت آيتالله جوادي آملي ادامه داد: كسي كه اختلاسي و نجومي است اين پولها يك اسكناس نسوز و يك درخت نسوز ميشود و بدن او را با آن داغ ميكنند، يك درختي است كه آبش آتش است، درخت آب ميخواهد اما آبش آتش است، اين درخت ميخواهد رشد كند با آتش رشد ميكند، اين سرمايهدار با ربا كه آتش  است، جان گرفته، اين پولهاي حرام كه اموال بيتالمال است كه غارت بردهاند، اينها را داغ ميكنند و به چهرهشان ميزنند و بعد پهلويشان و بعد به پشتشان ميزنند و ميگويند اين همان چيزي است كه كسب كرديد و بعد هم يكوقت هم سروتهشان را جمع ميكنند و در آتش مياندازند.

وي بيان كرد: آنجا ديگر جاي سؤال ندارد، اينكه ميگويند قرآن را با قرآن تفسير كنيد يعني اين، نه اينكه برويد و ببيند كه اين كلمه در كجاي قرآن تكرار شده است، الميزان اينگونه نيست كه با المعجم قرآن را تفسير كند، ميبيند اين معنا در كجاي قرآن كريم است و آن را با هم جمع كند، اين تفسير قرآن با قرآن است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم ابراز كرد: آيا از يك گرگ يا سگ سؤال ميكنند كه تو درنده بودي يا نبودي؟ تمام اعضا و جوارحشان به اين گواه است، يك عده اينگونه محشور ميشوند، آنهايي كه سهجايشان را داغ ميكنند آيا از آنها ميپرسند كه شما روميزي يا زيرميزي ميگرفتيد‌، همه اعضا و جوارح ميگويد گرفت، جوابش نقد است، «يعرف المجرمون بسيماهم فيؤخذ بالنواصي و الاقدام»، اين صحنه مال جهنمي است كه مجرمان انكار ميكنند، وگرنه در معاد كسي انكار نميكند و ميگويند پروردگارا فهميديم و شنيديم.

وي خاطرنشان كرد: آنها كه كور محشور ميشوند فقط جهنم را ميبينند براي اينكه در دنيا مسجد و حرم و حسينيه را نميديد و مراكز فساد را ميديد، از اين چه سؤالي بكنيم، واقعا مؤمنان و بهشت را نميبيند، اگر او كور محشور شده كور مطلق كه نيست، بلكه همانطور كه در دنيا كور بوده آن زمان هم كور است، اين طور نيست كه هر كس كور مطلق باشد، فرمود همانطور كه در دنيا كور بودي آن موقع هم كور محشور ميشوي، در دنيا جز فحش دادن چيزي بلد نبود، در جهنم هم مدام آبروي اين و آن را ميبرد./914/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات