۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۵۴۴۵۳۰
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی:

برای ارتقای مهارت پژوهشی در حوزه های علمیه آمادگی داریم

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی از آمادگی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای ارتقای مهارت های پژوهشی در حوزه های علمیه خبرداد و گفت: تقویت پژوهش در حوزه یکی از اهداف همیشگی ما است.
حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه با اشاره به لزوم تقویت ارتباط میان تولید کننده و مصرف کننده در حوزه پژوهش، اظهار داشت: آشنایی با پژوهش های صورت گرفته، صحبت کردن با متصدیان امر پژوهشی و انتقال نیازهای پژوهشی به مسؤولان از برکات این چنین نمایشگاه هایی است و برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی تأکید کرد: البته ما در این جهت موفق نبوده ایم و همچنان خلأ میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان وجود دارد، از طرفی پژوهشگران شاید زیاد احساس نیاز نمی کنند که سراغ مراکز مصرف کننده بروند و از آن طرف دستگاه هایی داریم که می خواهند علوم انسانی را اسلامی کنند و از آثاری که وجود دارند هیچ خبری ندارند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که فرهنگ و دایره المعارف قرآن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید شده است، ابراز داشت: مراکز زیادی از این آثار که زحمت بسیار زیادی برای آن کشیده شده، خبر ندارند و به همین جهت دنبال محقق می گردند تا همین کار را در مدت کوتاهی انجام بدهد.

وی تصریح کرد: باید ارتباط خوبی میان کسانی که پژوهش هایی انجام می دهند و کسانی که نیاز به این پژوهش ها دارند ایجاد شود؛ ما در این زمینه کارهایی کرده ایم از جمله این که همزمان با چاپ کاغذی آثار، نسخه دیجیتالی کتب نیز تولید می شود و بر اساس همین مسأله در دفتر تبلیغات اسلامی رویکرد جدیدی از سال های اخیر به وجود آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ادامه داد: رویکرد جدید ما این بوده که در کنار پژوهش های بنیادی سعی کرده ایم به پژوهش های راهبردی هم توجه داشته باشیم ولی باز هم همان مسأله وجود دارد که در این زمینه رسانه ها نیز نقش ویژه ای دارند؛ فقط در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 620 پروژه در دست انجام داریم که اعم از تولید کتاب، همایش های بین المللی و نشریات مختلف است.

وی با بیان این که پروژه های ما کاملا مسأله محور است، ابراز داشت: دلیل بر این مدعا این است که از این 620 مورد 385 مورد از قطب های علمی و فرهنگی به پژوهشگاه محول شده است و همچنین تلاش کرده ایم که تمرکز ما تنها بر تولید کتاب نباشد و از این رو به تولید مقالات نیز روی آورده ایم.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به رونق کرسی های نقد و نظریه پردازی در معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی ابراز داشت: ما در بین همه مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی در کشور توانستیم رتبه اول را در حوزه کرسی های ترویجی به دست بیاوریم و سعی داریم در آینده، رویکرد کرسی های تخصصی را تقویت کنیم.

وی تأکید کرد: کارگاه هایی نیز با رویکرد نگاه به بیرون برگزار می شود و از همین جا اعلام می کنیم که برای ارتقای مهارت های پژوهشی در حوزه های علمیه در عرصه های مختلف آمادگی داریم تا به تقویت پژوهش در حوزه کمک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: یکی از مسائلی که با تصویب هیأت امنای دفتر تبلیغات آغاز شده بحث مجمع اندیشمندان ایران و عرب است که دبیرخانه آن در پژوهشگاه دفتر ثبت شده و 16 کشور نیز در این مجمع عضو خواهند بود.

وی در ادامه از برگزاری جلسات مشترک با معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خبر داد و یادآور شد: ما سعی داریم از آثار منتشر شده ای که ظرفیت فرهنگی و تبلیغی برای مبلغان دارند، خروجی های تبلیغی برای حوزه های علمیه آماده کنیم./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات