۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۵۴۵۵۱۴
حجت الاسلام و المسلمین رهائی:

بسیاری از حوزویان آشنایی کاملی با حقوق بشر ندارند

استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه مفید با بیان این که بسیاری از حوزویان آشنایی کاملی با حقوق بشر ندارند، گفت: متأسفانه بسیاری از حوزویان حتی اطلاع کافی در رابطه با اعلامیه جهانی حقوق بشر ندارند.
حجت الاسلام و المسلمین سعید رهائی حجت الاسلام و المسلمین سعید رهائی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سعید رهائی، استادیار حقوق بینالملل دانشگاه مفید، امروز در نشست علمی «فقه حقوق بشر، بایسته‌ها و چالش‌های فرا روی» که در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، بیان داشت: هر چند در حوزه حقوق بشر بحثهای بسیاری صورت گرفته است ولی تا به امروز یک عنوان کتاب فقهی که مجموعهای از حقها را در خود جای داده باشد، وارد قاموس فقهی حوزه شیعی نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین رهائی با بیان این که من قبول ندارم که ما در فقه تنها از تکلیف بحث میکنیم، اظهار داشت: چنین سخنی قابل پذیرش نیست، چرا که علاوه بر مسأله تکلیف، در جای جای فقه از مبحث مهم حق نیز بحث میشود.

وی ابراز داشت: از آنجایی که کتابی در رابطه با عنوان حقوق بشر و حقوق شهروندی وجود ندارد، پیشینهای نیز برای آغاز فعالیت در این عرصه نخواهد بود، به همین علت یک مجتهد باید بدواً در این حوزه، دست به کار شود.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مذموم بودن عنوان حقوق بشر در عدم توسعه و وارسی دقیق این مبحث گران تأثیرات بسیاری داشته است، خاطرنشان کرد: به سبب سوء استفادهها و ظلمهایی که سلطهگران با عنوان حقوق بشر بر جوامع اسلامی انجام دادهاند، موجب مذموم بودن این عنوان در برخی از جوامع اسلامی شده است.

وی افزود: فقیهی که قصد پژوهش در عرصه حقوق بشر را داشته باشد، پیش از هر چیز باید بپذیرد که توسط گروهی مورد اعتراض و نقد واقع خواهد شد.

استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه مفید با بیان این که بسیاری از حوزویان آشنایی کاملی با حقوق بشر ندارند، گفت: متأسفانه بسیاری از حوزویان حتی اطلاع کافی در رابطه با اعلامیه جهانی حقوق بشر ندارند ولی در این زمینه گاهی کتابهایی نیز دارند.

وی تصریح کرد: شخصی که از جایگاه اعلامیه در نظام حقوق بینالملل حقوق بشر اطلاعی ندارد، در مقابل تحلیل این حق هم چه در مقام پاسخ به استدلال و یا پاسخ به مواردی همچون حقوق شهروندی دچار مشکل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رهائی با بیان این که حقوق بشر یک علم و تخصص است، عنوان کرد: کسی می‌تواند وارد مباحث حقوق بشری شود که در این زمینه تخصص داشته باشد.

وی عدم توجه کافی به آیات قرآنی را از دیگر چالش‌های حوزه فقه شیعه و سنی دانست و اظهار داشت: آیات قرآن کریم می‌تواند راهگشای خوبی برای یک فقیه در باب استنباط حقوق بشر باشد اما متأسفانه امروزه این مهم با چالشهای بسیاری جدی روبرو است./878/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات