۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۵۴۶۲۴۷
تولیت حوزه علمیه امام رضا:

عقل سلطان مصادیق و منابع معرفت است

تولیت حوزه علمیه امام رضا گفت: عقل سلطان مصادیق و منابع معرفت است، انسان در مقام نظر و عمل بدون عقل چیزی به دست نمی‌آورد.
آیت الله رشاد 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت  حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) فرموند: مالی سودآورتر از عقل نیست، تنهایی و غربتی وحشتناک‌تر از خود برتربینی نیست و عقلی فراتر از تدبیر نیست.

وی با بیان اینکه هر انسانی از عقل برخوردار است، عنوان کرد: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر قرآن می‌فرمایند که 300 آیه درباره کارکرد عقل و مشتقات آن در قرآن آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه عقل در اسلام جایگاه خاصی دارد، بیان داشت: کلمه عقل در قرآن کریم نیامده است اما اشتقاقات آن بسیار وجود دارد، عقل آنگاه ارزشمند است که آن را به کار بگیریم.

وی گفت: همه انسان ها از موهبت عقل برخوردار هستند اما ممکن است برخی در دوره‌هایی از زندگی عقل آنها صدمه دیده باشد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه خداوند نظام معقولی را برقرار کرده است، عنوان کرد: اینکه چه کسی از عقل استفاده کند در اختیار خود انسان است، کاربرد عقل سبب افزایش عقل انسان می‌شود اگر فردی عقل خود را در مقام نظر و عمل به استخدام درآورد فواید زیادی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد افزود: در مقام نظری هیچ معرفت و علمی بدون عقل به دست نمی‌آید عقل نسبت به سایر مجاری معرفت محور کانونی‌تری دارد، بدون کاربست عقل حتی وحی هم فلج می‌شود چراکه حجیت وحی اثبات نمی‌شود.

وی ادامه داد: احراز حجیت وحی و الزام به دلالت‌های آن در گرو به کار بستن عقل است اثبات نبوت و امامت نیز در گرو به کاربستن عقل است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان  اینکه عقل سلطان مصادیق و منابع معرفت است، ابراز کرد: در حوزه عمل هم بدون عقل همه شئونات انسانی دچار اختلال می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عقلی فراتر از تدبیر نیست، عقل مرتبه عالیه تدبیر است و تعلق و خردوزی بالاتر از تدبیر نیست./807/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات