۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۵۴۶۴۶۵
عضو اتاق تبلیغ خراسان:

کنترل نگاه سبب ارتقای آرامش فردی و اجتماعی می شود

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: اگر مؤمن نگاهش را فقط به همسرش ببندد، دلش آرامش پیدا می کند چرا که دل صحیفه چشم است و هر آن چیزی که چشم ببیند، دل آن را یاد می کند.
واعظ موسوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی شامگاه دوشنبه در سخنرانی روزانه خود در بارگاه منور رضوی که در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار می شود، به بیان نکاتی پیرامون استحکام خانواده و زندگی زناشویی پرداخت.

عضو اتاق تبلیغ خراسان اظهار کرد: کسانی هستند که به راحتی تحت تأثیر دیگران قرار می گیرند و آزرده خاطر می شوند و حتی با یک کودک هم درگیر می شوند و با یک کودک بد رفتاری می کنند؛ در حالی که پیامبر اکرم(ص) در راه مسجد و در شرایطی که امام جماعت بودند، درخواست کودکان برای بازی را رد نمی کردند.

وی با بیان این که بنا بر روایات باید کودکان تا سن 7 سالگی امیر هستند و باید در برابر خواسته های آن ها با مدارا و تحمل بالا رفتار کرد، افزود: اگر یک کودک دو ساله بتواند پدر یا مادرش را عصبانی کند، نشان داده که از آن ها قوی تر است. پدر و مادر باید آرامش داشته باشند و از هر چیزی که آرامش آن ها را به هم می ریزد، اجتناب کنند.

حجت الاسلام واعظ موسوی اظهار کرد: زندگی انسان در تمام عرصه ها باید همراه با آرامش باشد. در روایات ما آمده است «علیکم بالسکینه والوقار»؛ سکون نقطه مقابل حرکت است و به این معناست که انسان آرامش داشته باشد. برخی بانوان گمان می کنند صرف پوشش برای وقار کافیست؛ در حالی که وقار به معنای حفظ متانت و آرامش است که نیاز امروز جامعه ماست.

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: عدم آرامش، عجله و شتاب علامت کم عقلی است و یکی از آثار عقل همین تأنی، آرامش و سکینه بیان شده است. در روایتی آمده است «ردای آرامش را بپوشید» یعنی آرامش را به خلعت زیبا و یک لباس سراسری زیبا تشبیه کرده است. آرامش و وقار در روایات معیار نیکی معرفی شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که مدیریت چشم مؤمن سبب آرامش او خواهد شد، خاطرنشان کرد: به فرموده قرآن کریم حفظ نگاه، انسان را پاکیزه تر نگاه می دارد و باعث می شود آرامش انسان بر هم نخورد. اگر مؤمن نگاهش را فقط به همسرش ببندد، دلش آرامش پیدا می کند چرا که دل صحیفه چشم است و هر آن چیزی که چشم ببیند، دل آن را یاد می کند.

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: مرحوم امام خمینی(ره) وقتی به حسینیه جماران می آمدند، میدان دید خود را محدود می کردند تا وقتی مردم می گویند «روح منی خمینی، بت شکنی خمینی»، ابهت این شعار بر وجود ایشان تأثیر نگذارد و تا این اندازه عارفانه رفتار می کردند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان افزود: عشق در نسل گذشته مفهوم بهتری داشت. امروز جوانان دم از عشق می زنند اما دلشان جای دیگری است؛ چرا که نگاهشان را مدیریت نمی کنند و اختلاط میادین مختلف به این مسأله دامن زده است.

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری(ره) می فرمودند هرچه محیط ها بازتر می شود، ستاره عشق افول می کند و عشق های اصیل دیگر دیده نمی شود چرا که سوژه آن دیگر وجود نخواهد داشت. اگر محیط زندگی انسان از نظر اختلاط زن و مرد مدیریت نشود، شرایط به آن سو می گراید./820/پ202/ب1

ارسال نظرات