۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۵۵۲۳۳۴
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

طرح موضوع نقد معصوم ریشه در ضعف اعتقادی دارد

استاد حوزه با بیان این که عصمت به معنای مصونیت از گناه و خطا است، گفت: چگونه می توان شخصی را که دارای عصمت بوده و هرگز در زندگی خود مرتکب خطا و اشتباهی نشده است را نقد کرد.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به پیمان های بنی اسرائیل با خداوند گفت: در بعضی از آیات قرآن کریم به جای استفاده از واژه پیمان، واژه میثاق به کار رفته است که این موضوع اشاره به جایگاه و رتبه بالاتر میثاق نسبت به عهد و پیمان دارد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که به هیچ وجه نمی شود میثاق را شکست، افزود: البته باید توجه داشت که در آیات قرآن کریم تأکید زیادی بر عهد و پیمان و عمل به عهد و پیمان و میثاق شده است به گونه ای که در آیات قرآن کریم و سیره نبوی شکستن عهد و پیمان حتی نسبت به کودکان و فرزندان نابالغ جایز نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین میثاق های انسان را بندگی خداوند عنوان کرد، گفت: انسان با خداوند عهد کرده که به تمام پیمان های خود با خدا عمل کرده و جز خدا را بندگی نکند و قرآن کریم در آیات متعدد همواره این عهد و پیمان را یادآوری می کند و باید دقت کرد که فراموشی عهد و پیمان دلیل انجام ندادن عهد و پیمان نیست و انسان در قیامت نمی تواند فراموشی را  به عنوان برهان عمل نکردن به میثاق خود در برابر خداوند مورد استناد قرار دهد.

وی با بیان این که احسان به پدر و مادر، رسیدگی به ایتام و نیازمندان، اقامه نماز و پرداخت زکات ازجمله پیمان‌های قوم بنی اسرائیل با خداوند است، ادامه داد: ظلم نکردن به مردم نیز دیگر پیمان این قوم با خداوند بود ولی قوم بنی اسرائیل تمام پیمان‌هایی را که با خداوند بسته بودند را زیر پا گذاشتند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به سرگذشت قوم یهود، تصریح کرد: متأسفانه قوم یهود در طول تاریخ در مقابل عمل به واجبات الهی و میثاق های نسبت خدا عملکرد گزینشی داشته و در هر برهه زمانی هر دستوری که به نفع آنها بود را انجام دادم و از سایر تعالیم دوری می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که عملکرد گزینشی و تبعیض در عمل کردن به احکام دین جایز نیست و  نشانه ضعف ایمان آدمی است، گفت: عمل کردن به دین تنها در یک بازه زمانی کار صحیحی نیست زیرا دین یک کار فصلی نیست و انسان‌ها باید توجه داشته باشند که عمل به احکام دینی در تمام موقعیت‌های مکانی و زمانی واجب است.

عضو هیأت علمی جامعه المطفی العالمیه ادامه داد: باید توجه داشت که برخورد گزینشی و تبعیض در عمل به احکام دین موجب نقص در نتیجه عمل می شود زیرا دین مانند یک ساختمان به هم پیوسته و یکپارچه است که با نادیده گرفتن هر جز آن بنای اصلی ساختمان دچار مشکل می شود.

وی نماز را خیمه و عمود ساختمان دین دانست و افزود: نماز تنها عبادتی است که مسلمانان را در صحنه نگه داشته است و دین اسلام بدون اقامه نماز ممکن نیست؛ زیرا اقامه نماز به صورت روزانه موجب می‌شود انسان در هر لحظه لزوم بندگی خداوند را به یاد داشته باشد.

وی با بیان این که احکام دین اسلام به صورت تدریجی نازل شده است و در حال حاضر که دستورات دین به صورت کامل که در اختیار انسان قرار داد باید به همه دستورات دین به صورت یکجا و به هم پیوسته عمل کند، گفت: قرآن به شدت مؤمنان را از برخورد گزینشی نسبت به دین و عملکرد سلیقه ای در دین بر حذر داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به این که در طول تاریخ از ائمه معصومین پرسش های فراوانی شده است و ائمه معصوم(ع) نیز به این پرسش ها پاسخ داده اند، تصریح کرد: باید توجه داشت که پرسش‌گری با نقد یکسان نیست و از آن جایی که  ائمه معصومین(ع) دارای مقام عصمت هستند و عصمت به معنای مصونیت از گناه و خطا است؛ چگونه می توان شخصی را که دارای عصمت بوده و هرگز در زندگی خود مرتکب خطا و اشتباهی نشده است را نقد کرد؛ بنابراین طرح مبحث نقد امام معصوم ریشه در ضعف اعتقادی و عدم شناخت امام معصوم دارد./837/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات