۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۵۵۲۳۹۴
آیت الله سبحانی:

پایان نامه های حوزوی باید گره ای از مشکلات باز کند

حضرت آیت الله سبحانی گفت: در نگارش پایان نامه های حوزوی باید تلاش شود که گره ای از زندگی بگشاید و مشکلی را حل کرده و اشکالی را پاسخ دهد و انقلاب و اسلام را برپا نگه دارد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد با اشاره به آیات ابتدایی سوره قلم عنوان کرد: خداوند در قرآن حدود 40 قسم را بیان کرده است که برخی از چیزهایی که به آن قسم خورده شده، دارای آثار عجیب و غریب بوده و برخی نیز دارای قداست هستند.

وی افزود: در آیه «نون و القلم و مایسطرون»، چون قلم مقدس است به آن قسم خورده شده و بهترین قلم ها، قلمی است که علوم گذشته را به آیندگان منتقل کند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: بشر دارای 17 تمدن بوده است که قلم این تمدن ها را به آیندگان رسانده و منتقل کرده است و از این جهت دارای اهمیت ویژه ای است و پیامبر اسلام(ص) نیز در روایتی فرموده اند که صدای قلم عالم نزد خدا بسیار محبوب است.

وی با مهم دانستن رابطه میان مقسم به و مقسم علیه خاطرنشان کرد: بررسی رابطه میان مقسم به و مقسم علیه از موضوعاتی است که به آن پرداخته نشده و تنها در کتاب«سوگندهای قرآن» چنین مطلبی مورد توجه قرار گرفته است و همین موضوع می تواند سبب نگارش پایان نامه های فراوانی در حوزه های علمیه شود.

حضرت آیت الله سبحانی اضافه کرد: در آیه مورد اشاره نیز مقسوم به  هم قلم و هم و مایسطرون است و از این موضوع مشخص می شود که هم قلم و هم آن چیزی که می نویسد مقدس است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: از اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شد«الذی علم بالقلم» است و این جمله در محیطی گفته شده است که در مدینه تنها 11 و در مکه تنها 17 نفر توانایی خواندن و نوشتن داشتند که همین موضوع نشان دهنده این است که قرآن میوه این محیط نیست و میوه عالمی دیگر است.

وی تأکید کرد: انسان باید تلاش کند تا از خود اثر علمی به جا بگذارد تا شاید همین نوشته ها اثر داشته باشد و سدی میان ما و خشم الهی شود.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز کرد: در نگارش پایان نامه های حوزوی باید تلاش شود که این پایان نامه ها گره ای از زندگی بگشاید و مشکلی را حل کرده و اشکالی را پاسخ دهد و انقلاب و اسلام را برپا نگه دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: باید در مسائل تحقیق و پژوهش، افراد به تحقیق پیرامون فقه و نوشتن درباره آن تشویق شوند چراکه نشاط شیعه و کیان تشیع با فقه است و اگر همایشی برگزار می شود، باید در بین برگزیدگان آن، آثار فقهی نمود بیشتری داشته باشد.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا آثار خود را حفظ کرده و اجازه ندهیم تا غارتگران آنها را ببرند و باید با تکثیر منابع خود، آنها را در اختیار محققان قرار دهیم./872/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات