۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۵۵۴۱۸۵
امام جمعه تبریز:

ساده‌زیستی روحانیت توصیه بزرگان دین است

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: وقتی مردم ببینند که یک عالم دینی به دنبال تشریفات و تجمل می رود، حرف او را چندان مورد توجه قرار نمی دهند.
سیدمحمدعلی آل‌هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر امروز در جمع طلاب مدارس علمیه تبریز با بیان این‌که نظام اقتصادی و فرهنگی اسلام هرگز با اندوختن ثروت مخالف نیست، اظهار داشت: مبانی دینی اسلام ثروت، تولید و مسائل مرتبط با آن را عامل اقتدار نظام اسلامی می داند.

وی ادامه داد: نکته مهم در این ارتباط، ایجاد طبقه جدید و علاقه مسؤولان و مردم به اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی است که در اساس اسلام و مبانی دینی با این مسأله مخالف است، چنانکه در سیره بزرگان دین، ائمه اطهار و رسول گرامی اسلام نیز ساده‌زیستی در عین تمکن مالی به معنای واقعی کلمه مشاهده می شود.

امام جمعه تبریز با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر دوری روحانیت از تجملات و توجه دائمی به زی‌طلبگی گفت: دوری از تجمل و اشرافی گری در سبک زندگی علمای دین و روحانیت که وظیفه مهم تبلیغ دین و عمل به دستورات دینی را بر عهده دارند؛ بسیار مهم و حیاتی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به این‌که علمایی که زندگی ساده و معمولی ندارند، معمولا جایگاه مردمی نیز ندارند؛ افزود: مردم علاقه‌مند به حضور در منبر علمایی هستند که خود مردمی بوده و درد این ملت را بداند، در چنین صورتی گفتار و توصیه های این عالم نیز اثرگذار و مشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: وقتی مردم ببینند که یک عالم دینی به دنبال تشریفات و تجمل می رود، حرف او را چندان مورد توجه قرار نمی دهند، از این رو روحانیت افزون بر این که به وظایف ذاتی خود در بصیرت دهی و پرهیز دادن جامعه اسلامی از روی آوری به تجمل و اسراف و تبذیر اقدام می کنند خود نیز به عنوان هادیان جامعه، ساده زیستی را مشی زندگی قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که قریب به اتفاق جامعه روحانیت و طلاب زندگی ساده و بی‌آلایشی دارند، گفت: گاه مشاهده شیوه زندگی و رفتاری علما از سوی مردم اثری به مراتب عمیق‌تر از ده‌ها منبر و سخنرانی را دارد، بهتر است روحانیت ابتدا خود عامل به گفته‌هایش باشد تا کلامی نافذ و اثرگذار داشته باشد./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات