۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۵۵۵۰۲۳
استاد حوزه تبیین کرد؛

حکم فقهی تتو و کاشت ناخن

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که پوشاندن زینت از مرد نامحرم بر زنان واجب است، گفت: در تتوی ابرو حتما باید به جنبه زینتی بودن یا غیر زینتی بودن توجه شود.
وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین وحید پور امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حکم فقهی تتوی ابرو گفت: از آن جایی که تتوی ابرو یا همان خالکوبی ابرو زیر پوست بوده و امروزه خالکوبی مانند گذشته نیست؛ بنابراین تاتو مانع از وضو و غسل نمی شود.

وی افزود: اگر تتوی ابرو زینت بوده و برای افزایش زیبایی انجام شود و عرف آن را زینت بداند باید از نامحرم پوشیده شود زیرا پوشاندن زینت از مردان نامحرم واجب است ولی اگر تتو زینت نباشد نیازی به پوشاندن از مردان نامحرم ندارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: از آن جایی که بعد از تتو تا سه روز صورت نباید خیس شود بنابراین اگر بانوان در هنگام قاعدگی این کار را انجام دهند از نظر شرعی دچار مشکل نمی شود اما اگر در زمان غیر قاعدگی باشد چون فرد باید نماز بخواند باید حکم شرعی خود مبنی بر وضوی جبیره یا تیمم را تشخیص دهد.

حجت الاسلام والمسلمین وحید پور با تأکید بر این که در تتوی ابرو حتما باید به جنبه زینتی بودن یا غیر زینتی بودن مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگر تتو زینت باشد و از مردان نامحرم پوشانده نشود زن مرتکب به گناه شده؛ بنابراین تتو زینتی را باید حتما از نامحرم پوشاند.

وی با اشاره به حکم فقهی کاشتن یا چسباندن ناخن خاطر نشان کرد: از آن جایی که چسباندن ناخن با چسبی مخصوص انجام شده و جدا کردن ناخن مصنوعی چسبانده شده از ناخن اصلی کار دشواری است و حتما باید به آرایشگاه مراجعه شود بنابراین این ناخن مصنوعی و چسب مانع رسیدن آب به عضو وضو بوده و برای وضو باید آن را حتما از پوست جدا کرد؛ بر همین اساس چون کاشتن ناخن مانع وضو و غسل است باید از انجام آن خودداری کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اگر امکان جدا شدن ناخن کاشته شده از پوست وجود ندارد باید با همان مانع وضو گرفت و برای احتیاط باید تیمم بدل از وضو را نیز انجام داد، گفت: در زمینه انجام غسل نیز باید به همین شکل عمل کرد؛ البته باید توجه کرد که فرد در همان ابتدا نمی تواند بدون هیچ تلاشی این کار را انجام دهد بلکه باید تمام تلاش خود را برای رفع مانع به کار گیرد و اگر برطرف کردن مانع نیاز به کندن پوست داشت در این صورت می تواند به این حکم فقهی عمل کند.

حجت الاسلام وحید پور ارث را حق فرزندان بر والدین دانست و یادآور شد: فرزندان پسر یک خانواده یا به عکس دختران نمی توانند سهم الارث خواهر یا برادر خود را پرداخت نکنند زیرا این کار مصداق غصب بوده و غصب بسیار خطرناک است و خیلی زود انسان را جهنمی می کند و باید توجه داشت مال غصبی نه تنها بر خود انسان بلکه بر فرزندان او نیز اثر وضعی دارد./837/

 

ارسال نظرات