۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۵۵۵۱۹۴
امام جمعه تبریز:

نهی از منکر در مقابل مفاسد اقتصادی نیز جاری شود

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: متأسفانه امر به معروف تنها در امور جزئی همچون حجاب خلاصه شده است، در حالی‌که باید در مقابل بسیاری از مفاسد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه نهی از منکر صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی عصر امروز در جلسه اخلاق حوزه علمیه صادقیه تبریز با تأکید بر این‌که تواضع و مردم‌داری یکی از مهم‌ترین توصیه‌های اخلاقی بزرگان دین است، اظهار داشت: هیچ کس با تکبر و خودخواهی محبوب قلوب نشده است.

وی با اشاره به احادیث و روایات متعدد وارده مبنی بر اهمیت تواضع میان مردم خاطرنشان کرد: رسول گرامی اسلام می فرمایند؛ «اِنّ أفضَل النّاسِ عبداً من تواضَعَ عَنْ رفعَةٍ » یعنی برترين انسان ها از نظر بندگي و عبوديت فردي است كه متواضع باشد، در حقیقت تواضع انسان را عزیز می‌گرداند.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که تواضع و فروتنی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی برای روحانیت به شمار می رود، تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) مي فرمايند؛ «إِنَّ اللّه تَعالى أَوحى إِلَىَّ أَن تَواضَعوا حَتّى لايَفخَرَ أَحَدٌ عَلى أَحَدٍ وَلايَبغى أَحَدٌ عَلى أَحَدٍ» به معنای آن‌که خداوند تبارك و تعالي به من وحي كرد كه شما تواضع و فروتني داشته باشيد تا آنجا كه هيچ كس بر ديگري فخر نفروشد و خود را بالاتر از ديگري نبيند.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اخلاقی برای روحانیان و مبلغان دینی را عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: متأسفانه این فریضه واجب الهی تنها در امور جزئی همچون حجاب خلاصه شده است، در حالی‌که باید در مقابل بسیاری از مفاسد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه نهی از منکر صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تأکید بر این‌که عمل به این فریضه دینی تنها بر عهده روحانیان نیست، ابراز کرد: اگر امروز شاهد تخریب حقیقت مبانی دینی و اسلامی از سوی رسانه‌های معاند هستیم، بدان دلیل است که در صورت عمل به احکام و آیات الهی شاهد تحول عظیم و رو به جلو در جوامع اسلامی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نهضت امام خمینی در جریان انقلاب اسلامی ایران ابتدا با انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر آغاز شد، افزود: طلاب و روحانیان به این مسأله مهم توجه داشته باشند که امر به معروف و نهی از منکر زمانی کارساز خواهد بود که در کنار مردم باشیم، نه اینکه خود را در مقابل آنان تصور کنیم.

امام جمعه تبریز مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان را یکی از مهم‌ترین وظایف روحانیت در عصر حاضر دانست و گفت: تفرقه میان شیعه و سنی و همچنین اقوام مختلف، تخریب باورهای دینی، رواج بی‌تفاوتی میان نسل جوان نسبت به احکام الهی، ترویج فضای یأس و ناامیدی و زیرسؤال بردن نظام اسلامی از مهم‌ترین اهداف دشمنان در قالب جنگ نرم است./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات