۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۵۵۲۷۲
حجت الاسلام والمسلمین مدنی:

قرآن کریم اساس وحدت جهان اسلام است

مدیر جامعه‌الزهرا(س) قرآن کریم را حبل الله المتین توصیف کرد و گفت: قرآن کریم محور وحدت جهان اسلام است.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی امروز در همایش بزرگ حاملان عرش که با حضور حافظان قرآن کریم جامعه‌الزهرا(س) در تالار بیداری اسلامی این مرکز آموزشی برگزار شد، به اهداف همایش اشاره کرد و ابراز داشت: امروز عطر و رنگ قرآن کریم در جامعه‌الزهرا(س) رنگ و بو و عطر شایسته ای است؛ این در حالی است که تا رسیدن به آنچه که مطلوب قرآن کریم است فاصله داریم و باید با همت طلاب جامعه‌الزهرا(س) به حدود این مطلوبیت نزدیک تر شویم.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) به اهمیت برنامه ریزی دقیق در نیل به افق های علمی اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی دقیق می توان تعداد حافظان قرآن کریم جامعه‌الزهرا(س) در سال‌های آینده افزایش یابد؛ بر این اساس باید در مسیر برنامه ریزی توجه داشت که اهل بیت(ع) و اولیای الهی به قرآن کریم عشق می‌ورزند و جسم و روح آنان با قرآن کریم، ارتباط عمیق و ناگسستنی دارد.

وی افزود: حضرت زهرا(س) فرمودند«حُبِّبَ اِلَیَّ مِن دُنیاکم ثَلاثُ: تِلاوَةُ کِتابِ اللهِ، وَ النَّظَرُ فی وَجهِ رَسُولِ اللهِ، وَالإنفاقُ فی سَبیلِ الله؛ از دنیای شما سه چیز در نظر من دوست داشتنی است؛ خواندن کتاب خدا، قرآن، نگاه به سیمای رسول خدا(ص) و انفاق در راه خدا».

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با بیان این که در این دنیا خواندن قرآن کریم، نگاه به سیمای رسول خدا(ص) و انفاق در راه خدا برای حضرت زهرا(س) دوست داشتنی است، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در خطبه‌ای که برای زنان مدینه می‌خوانند، می‌فرمایند: «من از دنیای شما خسته هستم»؛ دنیایی که خداوند خلق کرده است، زیبا است و جز زیبایی و کمال نمی‌بینیم؛ این در حالی است که دنیای ما شامل خانه، زمین، طلا، جواهر و غیره مواردی است که دل‌های ما را مشغول کرده و جزء تعلقات ما است و حضرت آن را نکوهش می‌کنند.

وی ادامه داد: آنقدر که زیباترین جلوه‌های طبیعت برای ما دلربایی می‌کنند در سیره حضرت زهرا(س) چند برابر این میزان«نگاه به کتاب شریف آسمانی از حضرت زهرا(س) دلربایی می‌کند.»

مدیر جامعه‌الزهرا(س) با تاکید بر این که قرآن کریم برای اولیای خد الگویی از معشوق محوری است، عنوان داشت: قرآن کریم برای ما یک کتاب است، اما برای اولیای خداوند، معشوق است، یعنی اولیای الهی به این کتاب عشق می‌ورزند؛ بنابراین ما باید از خدا بخواهیم این لذت را به ما بچشاند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با تاکید براین که ما باید به کتاب شریف قرآن کریم به عنوان بزرگرین امانت اهل بیت(ع) توجه ویژه داشته باشیم، گفت: در مکتب ما چهار مرجعیت کلی برای قرآن کریم تعیین شده است که شامل مرجعیت علمی، مرجعیت عملی، مرجعیت ذکری و مرجعیت سیاسی اجتماعی است؛ بر این اساس همه فعالیت‌های جامعه‌الزهرا(س) به ویژه فعالیت‌های قرآنی باید به برکت نام مبارک این مجموعه رو به رشد باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) به جریان تاریخی قرآن خواندن سر بریده شده امام حسین(ع) بر روی نیزه در ادامه قیام عاشورا اشاره کرد و ابراز داشت: یک برداشت از این واقعه این است که انس به کتاب آسمانی آنچنان در زوایای وجود امام حسین(ع) عمیق است چرا که تمام وجود ایشان ترنم قرآن کریم است؛ این در حالی است که دومین درس از از این واقعه تاریخی این است که  که آن حضرت می‌بینند که حضرت زینب(س) در اوج فشار و عواطف قرار دارند و آتشفشان دل زینب(س) فوران کرده و به اوجی از عواطف رسیده که برای آرام کردن دل آن حضرت باید قرآن بخوانند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با بیان این که قرآن کریم تنها وسیله ای است که مسلمانان جهان در برابر آن چاره‌ای جز خضوع ندارند، اظهار داشت: فروغ این کتاب آسمانی آنچنان پرنور است که چشم‌های کور و دل‌های نابینا در برابر فروغ آن سکوت می‌کنند؛ بر این مداراگر آیات قرآن کریم در زندگی ما بیاید و با ما همراهی کند، زندگی ما را متحول می‌کند، همچنین رفتار، کردار، خلاق و دنیا و آخرت ما متحول می‌شود.

وی ادامه داد: ما گاهی کم به قرآن کریم مراجعه می‌کنیم؛ در حالیکه امام رضا(ع) که عالم آل محمد هستند، فرمودند«اَلْقُرْآنُ کَلامُ اللهِ لاتَتَجَاوَزُوهُ وَ لاتَطْلُبُوا الْهُدَی فِی غَیْرِهِ فَتَضِلُّوا؛ قرآن، سخن خدا است از مرز آن مگذرید و هدایت و سعادت را در غیر آن نجویید که گمراه خواهید شد».

مدیر جامعه‌الزهرا(س) قرآن کریم راحبل الله ممدود توصیف کرد و گفت:  قرآن کریم محور وحدت جهان اسلام است؛ بر این اساس اگر در دریافت مبانی قرآن ضعف داشته باشیم، در ارتباطات سیاسی خود با دنیای اسلام ضعف خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی به زندگی بانو فضه کنیز حضرت زهرا(س) اشاره کرد و ابراز داشت:  این بانوی بزرگ در ۲۰ سال آخر عمر خود تنها با آیات قرآن کریم سخن می‌گفت و ما نیز باید یاد بگیریم چگونه از این کتاب استفاده کنیم.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) به آیات الحکام قرآن کریم اشاره کردو گفت: حدود ۵۰۰ آیه احکامی در قرآن کریم وجود دارد این در حالی است که گاهی مبلغان ما یک ساعت به منبر می‌روند و تنها از یک آیه قرآن کریم برای تببین مبانی استفاده می‌کنند؛ بر این اساس مبلغ باید توجه داشته باشد که همه مبنای منبر و سخنرانی می‌تواند معطوف به قرآن کریم باشد.

وی هدایت، راهبری و مبنای علوم اسلامی را متکی بر قرآن کریم دانست و اظهار داشت: اگر روزی فقه، اصول، حدیث، تفسیر، اقتصاد، سیاست، تعلیم، تربیت، اخلاق و همه علوم ما معطوف به قرآن کریم شد، آن روز می‌توانیم بگوییم که مرجعیت علمی قرآن کریم را پذیرفتیم.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) در پایان انتقلاب اسلامی را حامل حیاتی ترین پیامهای جهانی توصیف کرد و گفت: قرآن کریم تنها منبع لایزال برای الگوی صدور پیام جهانی انقلاب است./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات