۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۵۵۷۰۲۱
حجت الاسلام قائمی:

توجه نکردن به آخرت مایه سلب آرامش است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه هدف برخی افراد در دنیا رسیدن به ثروت، قدرت و شهوت است، گفت: بی‌توجهی به آخرت یکی از عوامل نبود آرامش در برخی زندگی‌ها است.
حجت الاسلام علی اصغر قائمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر قائمی پیش از ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) که در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد، با بیان اینکه امام جواد(ع) فرمودند «مؤمن نیاز به سه خصلت دارد که عبارتند از توفیق از جانب خدا، واعظ درونی و قبول نصیحت» گفت: همه انسان‌ها به موعظه نیاز دارند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برای کسب توفیق باید در مسیر سعادت گام برداریم تا خداوند نیز کمک کند تا به اوج‌مراتب معنوی برسیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس روایات، نفس انسان یک حالت اقبال و یک حالت ادبار دارد، اظهار داشت: به حالتی که انسان برای امور مادی و‌ یا معنوی نشاط دارد، اقبال می‌گویند، اما حالتی که انسان نسبت به همه امور بی میل است، حالت ادبار نام دارد؛ انسان باید تلاش کند حالت ادبار نفس خود را ریشه کن کند.

حجت الاسلام قائمی با بیان اینکه یکی از آسیب جدی که طلاب را تهدید می کند، «عدم انگیزه» است، ابراز داشت: طلاب باید همواره سعی کنند با خودسازی، روحیه نشاط را در وجودشان تقویت کرده و آسیب‌های روح‌ خود را درمان کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از دام های شیطان این است که وضعیت موجود را نابسامان جلوه می دهد، بنابراین انسان باید بهترین استفاده را از وضعیت موجود ببرد، به وظیفه بندگی خود عمل کند و همواره نسبت به خود انتقاد داشته باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس روایات همه انسان‌ها باید اعمال خود را محاسبه کنند و در ابتدا به خودشان انتقاد داشته باشند، عنوان کرد: اینکه کسی قائل به نظریه نقد معصومان(ع) شود، منشأ آن بی‌سوادی است.

حجت الاسلام قائمی با بیان اینکه «جایگاه دل در انسان همانند جایگاه امیر میان انسان‌ها است» اضافه کرد: موانع رفع، زمینه ها ایجاد شود؛ انسان باید با مراجعه به مبانی دینی، از عوامل دل‌مردگی پرهیز کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه گناه بزرگ‌ترین عامل دل‌مردگی است، گفت: غیبت، تهمت، نگاه به نامحرم و غیره سبب می شود تا انسان نشاط معنوی خود را از دست بدهد.

وی با اشاره به اینکه یاد خدا سبب حیات قلوب می شود، یادآور شد: مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد اخلاق امام خمینی(ره) فرمودند «همانطور که یک مادر برای یاد دادن زبان به فرزندش مدام یک کلمه را به او القا می کند تا بالأخره کودک به حرف بیاید، انسان نیز باید بر ذکر زبانی مداومت کند تا قلب متنبه و متوجه شود»؛ اگر قلب انسان متوجه خداوند شود، بی شک به آرامش حقیقی خواهد رسید.

حجت الاسلام قائمی تلاوت قرآن را یکی دیگر از اسباب حیات قلوب دانست و اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) فرمودند «هیچ‌چیزی همانند قرآن دل را جلا نمی دهد»؛ بنابراین قرآن درمان دردهای درونی و بیرونی است، همچنین افراد بر اثر اهتمام بر تلاوت قرآن کریم با این کتاب آسمانی انس گرفته و بی تردید نشاط معنوی پیدا می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث امام علی(ع) خطاب به اما حسن(ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه مبنی بر «أحی قلبک بالموعظه» ابراز داشت: همه انسان‌ها نیاز به موعظه دارند و درس اخلاق ها زمینه ای برای تنبه و توجه بیشتر به معنویات را فراهم می کند، زیرا بر اساس روایات در شنیدن حکمتی است که در گفتن و یا دانستن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هدف برخی افراد در دنیا رسیدن به ثروت، قدرت و شهوت است، گفت: یکی از عوامل نبود آرامش در برخی زندگی‌ها این است که نسبت به ابدیت و آخرت توجه‌ندارند.

حجت الاسلام قائمی با تأکید بر اینکه در راه دین و توجه به آخرت و ابدیت هیچ سختی معنا ندارد، اضافه کرد: طلاب در زندگی‌شان سختی ها و‌ محدودیت ها را تحمل می کنند تا به سعادت اخروی و ابدی برسند.

وی کوتاهی در انجام وظیفه را علت هم و غم در زندگی برشمرد و افزود: فعالیت وافر در عرصه های درس و‌ مباحثه نشاط بخش است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان ایجاد رابطه قلبی با امام زمان(عج) را یکی دیگر از عوامل حیات بخش قلوب معرفی کرد و عنوان داشت: این مهم آن‌چنان نشاطی به مؤمن می بخشد که دیگر از هیچ‌ تلاشی در راه دین و ابدیت فروگذار نکند./۸۴۱/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات