۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۵۵۷۹۱۱
آیت الله مکارم شیرازی:

علم کلام پشتوانه علم اخلاق است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به بررسی رابطه علم‌اخلاق با علم عقاید پرداخت و با بیان اینکه علم کلام پشتوانه علم اخلاق است، گفت: هر چه اعتقادات محکم ‌باشد به همان نسبت اخلاق نیز استوارتر خواهد بود.
جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در چهاردهمین جلسه درس اخلاق ویژه اساتید و طلاب علوم دینی با تبریک ولادت حضرت فاطمه(س) و با اشاره به رابطه علم اخلاق با سایر علوم اسلامی گفت: اگر رابطه علم اخلاق با سایر علوم اصلی و پایه دینی مشخص شود، روشن خواهد شد که برای کسب اخلاق باید چه اعمالی انجام دهیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه تعداد علوم پایه و اصلی دینی 12 علم است، اظهار داشت: از این میان تعداد شش علم، اصلی و شش علم پایه هستند؛ علوم اصلی عبارتند از عقاید، تفسیر، فقه، اصول، حدیث و درایه و علوم پایه شامل ادبیات عرب(نحو، صرف و بلاغت)، منطق و‌ معانی بیان است؛ به دلیل اینکه مبانی اسلامی به زبان عربی است، اگر در ادبیات قوی نباشیم در هیچ‌ علمی از علوم دینی اعم از اصلی و پایه موفق نخواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد امروزه شبهه می کنند که «علت وجوب حجاب، حج، زکات، خمس، نماز و غیره چیست»، ابراز داشت: باید به این افراد اینگونه پاسخ داد که شما باید به حوزه های علمیه آمده و پس از تحصیلات طولانی و به دست آوردن ادله فقهی به علل وجوب احکام اسلامی پی ببرید، زیرا بدون اطلاع از مقدمات و ذی المقدمات نمی توان به اصل و علت حکم پی برد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به بررسی رابطه علم‌اخلاق با علم عقاید پرداخت و با بیان اینکه علم کلام پشتوانه علم اخلاق است، عنوان داشت: هر چه اعتقادات محکم ‌باشد به همان نسبت اخلاق نیز استوارتر خواهد بود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه برخی می گویند «انسان می تواند بی ایمان باشد، اما با اخلاق هم باشد»، اضافه کرد: اخلاق های غیر متکی به پشتوانه ایمان به خدا ‌و روز جزا بسیار زود و آسان از بین می رود، چراکه انسان های با اخلاقی که اعتقاد محکمی ندارند، در برابر زرق و برق دنیا نمی توانند بی تفاوت باشند و قطعاً خواهند لغزید.

وی با بیان اینکه امیرمؤمنان(ع) فرمودند «اگر همه آنچه زیر این فلک قرار دارد را به من بدهند تا ظلمی کوچک درباره مورچه ای روا دارم، به خداوند سوگند این کار را نخواهم کرد»، یادآور شد: این سخن نورانی به پشتوانه اعتقاد محکمی است که ایشان به خداوند دارند، زیرا هنگامی که انسان اعتقاد راسخ به خداوند داشته باشد، ارزش های اخلاقی خود را نخواهد فروخت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه دنیای امروزی دچار یک تسلسل و دور شده است، اظهار کرد: امروزه برای جلوگیری از فساد پولی و مالی مسؤولان، بازرس می گمارند، در این جا سؤال می کنیم که «اگر بازرس ها با مفسدان دست به یکی کردند، چه؟» باز می گویند برای این بازرسان نیز بازرسانی عالی تر و والامقام می نهیم، باز هم همان سؤال را تکرار می کنیم و این دور ادامه پیدا می کند؛ انسان ها را نمی توان از طریق بازرس نهادن کنترل کرد، بلکه باید این سلسله را به خداوند منتهی کنیم تا فسادها برچیده شود و این مهم تنها از طریق آن اخلاقی محقق می شود که متکی بر عقاید محکم باشد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات