۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۵۶۱۶۳۱

روایت امام جمعه تبریز از تبلیغ فیلم «به وقت شام»

امام جمعه تبریز گفت: بنده برای تماشای فیلم "به وقت شام" به سینما رفتم و حتی در خطبه نماز جمعه، این اثر ارزشمند را تبلیغ کردم، البته به خاطر تبلیغ این فیلم در نماز جمعه مورد اعتراض برخی ها قرار گرفتیم.
به وقت شام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با تأکید بر این‌که بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در عرصه هنر لازمه ترویج و تبلیغ ارزش‌ها و مبانی اسلامی است، اظهار داشت: در عرصه فرهنگ و هنر متولیان امر باید جذب حداکثری را در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به این‌که گاه یک فیلم به اندازه صدها منبر سخنرانی بر روی مخاطب اثر می گذارد، افزود: بنده برای تماشای فیلم "به وقت شام" به سینما رفتم و حتی در خطبه نماز جمعه، این اثر ارزشمند را تبلیغ کردم، البته به خاطر تبلیغ این فیلم در نماز جمعه مورد اعتراض برخی ها قرار گرفتیم که چرا در نماز جمعه تبلیغ فیلم کردیم.

امام جمعه تبریز ادامه داد: عده‌ای به بنده ایراد گرفتند که مگر نماز جمعه جای تبلیغ فیلم است که در جواب گفتم؛ بله اگر فیلم ارزشی باشد؛ می توان تبلیغ کرد؛ ما خیلی وقت‌ها نمی توانیم به صورت مستقیم مفاهیم دینی و قرآنی را تبلیغ کنیم، اما می توان با استفاده از هنر ارزشی و فعالان هنری خلاق به هدف برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به این‌که هنر و هنرمند از دیدگاه رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام همواره مورد تکریم قرار گرفته‌اند، گفت: بسیاری از عرصه‌های هنری عامل تعالی فرهنگ عمومی و تقویت ارزش‌های معنوی و معرفتی هستند، فعالان این عرصه نیز خود مبلغ مبانی اسلامی به شمار می روند.

وی با بیان این‌که مقوله هنر؛ عزیز، والا، جاودانه، عمومی و جهانی است و منحصر در زمان و مکان نیست، خاطرنشان کرد: هنر حقیقتی فاخر و عطیه‌ای از جانب پرودگار متعال است که مانند هر موهبت دیگر الهی تکالیفی را برای صاحبان هنر به همراه می آورد؛ هنرمند متعهد باید در خصوص قالب و مضمون آثار خود احساس تعهد داشته باشد.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که هنر دینی با هدف سعادت حقیقی بشر در جوامع انسانی به دنبال ترویج ارزش‌های اسلامی و قرآنی است، افزود: ترویج هنرمندانه مفاهیمی چون عدالت، حقوق و کرامت انسانی، دوری از افراط و تفریط، نیکواندیشی، احسان و پرهیز از رذائل و ابتذال مایه سعادت جامعه خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم رابطه هنر و اخلاق را مورد تأکید قرار داد و در توضیح این مسأله گفت: هر چه هنرمند به مرتبه بالاتری از اندیشه و عقلانیت برسد؛ کیفیت آثارش ارتقای بیشتری پیدا خواهد کرد، به عبارت دیگر نمی توانیم در وادی هنر با انگیزه های سطحی و یا ناسالم حرکت کنیم./935/پ203/ب1

ارسال نظرات