۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۵۶۲۶۶۳
گزارش رسا از همایش ملی حکیم طهران؛

از تأکید رهبرانقلاب بر لزوم توجه به علوم عقلی تا رونمایی از آثار مدرس زنوزی

همایش ملی حکیم طهران با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی و رونمایی از آثار مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی در قم به کار خود پایان داد.

همایش حکیم طهران همایش حکیم طهران همایش حکیم طهران همایش حکیم طهران همایش حکیم طهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی حکیم طهران که روز گذشته با پیام رهبر معظم انقلاب در حرم عبدالعظیم حسنی آغاز به کار کرده بود، امروز با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم به کار خود پایان داد.

بر اساس این گزارش این همایش دو روزه که روز نخست آن چهارشنبه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد؛ آیت الله فیاضی ریيس هيات مديره مجمع عالی حکمت اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین رشاد رییس شورای حوزه علمیه تهران، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، خراسانی دبیر همایش و مهدی محقق رییس شورای عالی انجمن مفاخر به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین در مراسم روز نخست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی پخش شد. معظم له در سخنانی فرمودند: حذف فلسفه از حوزه علمیه قم موجب خواهد شد افرادی سطحی و کم‌عمق، متصدی تبیین و تدریس این علم شوند، بنابراین فلسفه باید در حوزه‌ علمیه قم و همچنین حوزه علمیه تهران که روزگاری مرکز فلسفه بوده است، رواج پیدا کند.

 

تاکید آیت الله سبحانی بر تکریم عالمان دین

برنامه های روز دوم همایش حکیم طهران نیز امروز پنجشنبه با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی، آیت الله فیاضی، حجت الاسلام والمسلمین عباسی معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین معلمی عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و صدوقی سها استاد دانشگاه برگزار شد.

حضرت آیت الله سبحانی در این همایش با تأکید بر ضرورت تکریم عالمان دینی گفت: انبیای الهی و امامان معصوم(ع) از همان زمان اولیه ترویج دین، بر اهمیت مباحث عقلی تاکید کرده اند.

وی بیان کرد: در منابع فقهی علمای  مذاهب اجتهاد را از عوامل تشریع می دانند و عقل را جزءمنابع نمی دادند و به جای آن قیاس را مطرح کردند،  اما از نظر شیعه عقلانیت موضوعیت دارد و جزء  خصوصیات شیعه و از حجج الهی است.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که باید به نظریات فلسفی امام راحل پرداخته شود، افزود: سه جلد مقالات همایش را خواندم، اما نظریات امام خمینی(ره) در این مقالات نیامده است در حالی که ایشان بحث مفصلی در مباحث مختلف فلسفی دارند.

رواج علوم عقلی از برکات نظام، امام و رهبری است

آیت الله فیاضی ریيس هيات مديره مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه این همایش به ایراد سخن پرداخت و بر ضرورت شکرگزاری به درگاه الهی به خاطر نعمت ولایت امیرمؤمنان و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تأکید کرد.

وی در ادامه با بیان این که رهبر معظم انقلاب عنایت و توجه ویژه ای به مجمع عالی حکمت اسلامی دارند، گفت: رشد و رواج علوم عقلی از برکات نظام اسلامی، امام راحل و رهبر انقلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی عضو مجمع عالی حکمت اسلامی نیز در ادامه از انتشار مجموعه آراء مرحوم مدرس زنوزی به صورت ساده و روان از سوی مجمع عالی حکمت خبر داد.

برنامه ریزی سه ساله برای برگزاری همایش حکیم طهران

وی یکی از برنامه های مجمع را برگزاری و معرفی شخصیت های ناشناخته همچون مدرس زنوزی ذکر کرد و افزود: برگزاری این همایش از سه سال قبل برنامه ریزی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی اظهار داشت: یکی از برنامه های امروز تنظیم رونمایی از 8 کتاب مرحوم آقا علی مدرس زنوزی است.

عضویت ۲۰۰ فیلسوف حوزوی در مجمع عالی حکمت

حجت الاسلام والمسلمین معلمی عضو مجمع عالی حکمت اسلامی و دبیر همایش نیز از عضویت 200 فیلسوف حوزوی در مجمع عالی حکمت اسلامی خبر داد و تأکید کرد: استعدادهای برتر در حوزه علوم اسلامی باید شناسایی و پرورش یابند.

وی با بیان این که هدف از راه اندازی مجمع عالی حکمت اسلامی تعمیق بخشی، ترویج تضارب آراء، توسعه علوم فلسفی، جهت دهی علوم عقلی و پرورش و تربیت نیروهای مناسب است، افزود: ارائه روان و عالمانه منظومه های فکری فیلسوفان همراه با تجزیه و تحلیل و شناخت فلاسفه غرب به صورت درست، صحیح و عالمانه و دوری از هر گونه تکرار مباحث علمی، مقایسه و تطبیق فلاسفه اسلامی با غرب و تکیه بر مبانی دینی و وحیانی از دیگر وظائف مجمع عالی حکمت اسلامی است.

مرحوم آقامدرس زنوزی رکن حوزه تهران است

منوچهر صدوقی سها هم در ادامه این همایش با بیان این که مرحوم آقاعلی از حکمای اربعه ناصری و حکمای تهران است، خاطرنشان کرد: مرحوم آقا علی، رکن حوزه طهران است.

وی با اشاره به این که حوزه علمیه تهران وارد سومین قرن تأسیس خود می شود، بر ضرورت تداوم و تقویت این حوزه علمیه تأکید کرد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از آثار و تمبر یادبود مرحوم آقا علی مدرس زنوزی رونمایی شد./927/پ۲۰۱/ج

عباس قاسم پور

ارسال نظرات