۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۶۴۵۰۵
با سخنرانی آیت الله نوری همدانی؛

کنگره بزرگداشت آیت الله محمدی لائینی در نکا آغاز شد

کنگره بزرگداشت آیت الله محمدی لائینی، نماینده فقید مازندران در مجلس خبرگان رهبری با سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی در نکا آغاز شد.
کنگره آیت الله محمدی لائینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله محمدی لائینی، نماینده فقید مازندران در مجلس خبرگان رهبری و همچنین یادواره شهدای روحانی استان مازندراندر مصلی امام خمینی(ره) شهرستان نکا آغاز شد.

بر اساس این گزارش، سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی، از مراجع تقلید و آیت الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران از جمله مهم ترین برنامه های این کنگره ملی است.

این گزارش می افزاید؛ در این کنگره ملی علما، روحانیان، طلاب، مسؤولان استانی، شهرستانی و اقشار مختلف مردم حضور دارند.

بر اساس این گزرش، این کنگره از سوی دانشگاه آزاد سلامی واحد نکا و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد برگزاری نماز جمعه و دیگر نهادهای فرهنگی نکا در حال برگزاری است..

نگاهی به زندگینامه آیت الله محمدی لائینی(ره)

در سال 1301، در روستای ملاّ محله هزار جریب «لائی» فرزندی پا به عرصه وجود گذاشت، که نامش را حسین نهادند. در 8 سالگی پدر خویش را که 31 سال بیش نداشت، از دست داد و تحت تکفّل و سرپرستی مادر گرامی خود قرار گرفت. مادر او که از زنان بسیار مؤمن روستا بود، تمام همت خود را بر این گمارد که فرزندش را در راه پدر گرامیش تربیت کند و به همین جهت در همان اوان کودکی روحیه طلبگی را در او ایجاد کرد.

تحصیل 

آیت اللّه محمدی لائینی(ره) از هشت سالگی نزد عموی خویش شروع به تحصیل علوم دینی کرد و دروس ابتدایی حوزه را از او فرا گرفت. عموی او که مرد دانا و پرهیزگاری بود، بر امور تحصیلی اش نظارت می کرد. وی دروس سطح را در حوزه علمیه منطقه نزد اساتید آن منطقه فرا گرفت و پس از آن، به محضر عالم و عارف نامی استان مازندران، حضرت آیت اللّه العظمی کوهستانی رسید تا سطوح عالیه را از وی فرا بگیرد.

وی در سال 1338، بعد از کسب اجازه از آیت اللّه کوهستانی، جهت ادامه تحصیل علوم اسلامی در 25 سالگی به نجف رفت و در طول 14 سال تحصیل در حوزه علمیه نجف، از محضر اساتید آن جا استفاده برد، سپس در سال 1342  و در حالی که دو دوره در درس خارج اصول شرکت کرده بود و اکثر کتب فقه در بحث عبادات و معاملات را گذرانده بود با کسب اجازه اجتهاد از علمای نجف، به ایران بازگشت.

اساتید

آیت اللّه محمدی لائینی(ره) از محضر علمای بزرگی نظیر آیت اللّه حاج آقا میر تقی نصیری، آیت اللّه شیخ محمد کوهستانی، آیت اللّه حاج میرزا حسن یزدی، آیت اللّه حاج سید محمود شاهرودی و آیت اللّه میرزا هاشم آملی کسب فیض نمود.

قبل از انقلاب 

آیت اللّه محمدی لائینی(ره) در زمان طاغوت که کشور در خفقان، رعب و وحشت بود و کسی جرأت به زبان آوردن نام مبارک امام را نداشت، به طور علنی و در اجتماعات مختلف از حضرت امام پشتیبانی می کرد و دائماً خطر انحطاط جامعه را به مردم گوشزد می کرد. او در قیام های مردمی علیه رژیم منحوس و فاسد پهلوی همواره پیشرو بود، تا آن جا که طلایه دار دسته های تبلیغی بود.

بعد از انقلاب 

حضور در جبهه ها با لباس رزم و همچنین نمایندگی مردم مازندران در مجلس خبرگان از جمله مهم ترین فعالیت های آیت الله محمدی لائینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

رحلت و محل دفن 

آیت اللّه محمدی سرانجام در اثر بیماری، در مهر ماه 1372 جهان فانی را وداع گفت و پیکر پاک آن بزرگ مرد، پس از تشییع جنازه با شکوه و بی نظیر در استان مازندران و خواندن نماز بر آن جسم پاک توسط حضرت آیت اللّه نصیری، به قم منتقل شد و سرانجام بدن مطهّر آیت اللّه محمدی لائینی(ره) درکنار مقبره شهید آیت اللّه آقا شیخ فضل اللّه نوری؛ به خاک سپرده شد./۱۳۱۷/پ204/ب1

ارسال نظرات