۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۶۵۸۵۷
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد؛

دشمن شناسی مهمترین راهکار برای رسیدن به توحید

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دشمن شناسی مهمترین وظیفه انسان است، گفت: انسان اگر در کنار لفظ الله دشمن شناسی نداشته باشد تا آخر عمر در مساله توحید فقط از لفظ الله بهره می‌برد.
استاد انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، امروز در سلسله جلسات درس معرفتی ماه مبارک رمضان که در مسجد امیر(ع) برگزار شد، گفت: براساس آیات و روایات همه موجودات عالم هستی تجلی رحمت خداوند هستند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم از بعضی نعمت‌ها تحت عنوان رحمت الهی یاد می‌کند، رحمت حقیقتی است که هر جا تجلی کند گشایش و شادی می‌آورد و مشکلات را رفع می‌کند اما معنا و مصادیق غضب به طور کامل با رحمت مخالفت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه نخستین سوره قرآن کریم حمد و آغاز آن با  «بسم الله الرحمان الرحیم» است، عنوان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: سوره حمد ابتدایش ستایش، وسط آن اخلاص و پایانش مهمترین دعا قرار دارد؛ این سوره با سه نام خداوند آغاز می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: به طور قطع این آیه سرشار از اسرار و لطائف است که اگر در این زمینه مفسران و عالمان به علم قرآن بخواهند صحبت کنند تا روز قیامت مباحث این آیه تمام نمی‌شود زیرا اگر کسی بخواهد فقط معنای الله را به دست بیاورد حتما باید هزار نام وجود مقدس حضرت حق را که شعاع الوهیت اوست و در دعای جوشن کبیر ذکر شده به صورت عمقی درک کند.

این دانشمند فرزانه با بیان اینکه الله و بسم الله در زبان فارسی و در هیچ زبان دنیا معادل ندارد، گفت: مراد از الله خداوند نیست بلکه مقصود از الله یک معنای علمی دارد و آن این است ذاتی که مستجمع جمیع صفات کمال بدون لحاظ حدودیت و محدودیت است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: در برابر کلمه الله یک دشمن وجود دارد و بیشتر از یکی هم نیست آن یک دشمن مادر همه دشمنان است یعنی سایر دشمنان استقلالی از خود ندارند و متولد شده از این مادر هستند بنابراین نمی‌توان گفت که فرعون، شمر، یزید و نمرود دشمنی مستقل هستند بلکه آنان فرزندان شیطان که در برابر الله قد علم کرد هستند.

این مفسر قرآن کریم دشمن شناسی را مهمترین وظیفه انسان مومن دانست و عنوان کرد: انسان اگر دشمن الله، رحمان و رحیم را نشناسید به طور قطع غافلانه و بی خبرانه غرق در آلودگی‌ها می‌شود.

وی افزود: اگر این آلودگی‌ها به فرموده قرآن مجید به باطن آنان احاطه پیدا کند و سلطه یابد در زمان عالم شدن هم در این آلودگی‌ها باقی خواهد ماند یعنی در زندگی آنان لفظ الله، الله است و این لفظ در زندگی آنان اثری نخواهد داشت. برای مثال زمانی که انسان ربا می‌خورد و لفظ الله را بر زبان جاری می‌کند این لفظ در وجود او اثری ندارد و تنها لقلقه زبان است که مدام نام خدا را می‌برد.

این خطیب مشهور با تاکید بر اینکه انسان اگر در کنار لفظ الله دشمن شناسی نداشته باشد تا آخر عمر در مساله توحید فقط از لفظ الله بهره می‌برد، گفت: خداوند در سوره زمر می‌فرماید: انسان‌های زیادی با خداوند رابطه یک طرفه دارند؛ زندگی چنین افرادی ربطی به خدا ندارد و تنها حرف خودشان را می‌گویند برای مثال زمانی که دلار گران می‌شود و سود می‌برند از خدا به عنوان بهترین پرودگار یاد می‌کنند اما اگر ضرر کنند می‌گویند این چه خدایی است که به ما معرفی شد و با تمام وجود به خدا پشت می‌کنند.

وی افزود: انسانی که دشمن الله را شناخت در سختی‌ها و مشکلات خدا را رها نمی‌کند، انبیا بلا و مشکلات فراوانی را در دوران حیاتشان تحمل کردند ولی در راه حق باقی ماندند و خداوند نیز آنان را یاری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه شیطان دشمن خداوند است، اظهار داشت: تنها هدف او قرار گرفتن در بین انسان و خداوند است تا مانع حرکت انسان به سوی خداوند شود بنابراین اگر انسان بخواهد حرکت کند و با این دشمن پیوند داشته باشد نمی‌تواند به سوی خدا حرکت کند از این رو هیزم آتش جهنم می‌شود.

وی ادامه داد: انسان اگر الله را  بشناسد ما بقی آیات الهی را هم درک خواهد کرد بنابراین الله که دارای همه صفات کمالی است هیچ عیبی در ذات اقدسش راه ندارد از این رو چنین خدایی دستش در همه امور باز است می‌تواند یونس پیامبر را به معده نهنگ حفظ کند چیزی که امروز علم تغذیه قادر به هضم آن نیست.

این خطیب مشهور با بیان اینکه شیطان دشمنی درونی است، گفت: این دشمن در درون انسان است که در مقابل خدا ایستاد تا بتواند خودش را در دل بندگان و در کرسی الوهیت بنشاند تا انسان‌ها از او اطاعت کنند و اطاعت خدا تعطیل شود و حرارت هوای نفس را که خواسته‌های نامعقول و نامشروع غیر منطقی و کشش دار پر قدرت به سوی امور مادی نا مشروع است را در دل انسان‌ها شعله ور کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: انسان نباید خواسته‌های نامشروع را در زندگی خود انجام دهد زیرا خیری در او نیست./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات