۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۵۶۶۲۷۹
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی:

ادب در مقابل پروردگار موجب عاقبت‌ به‌ خیری بندگان می شود

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان داستان ساحران و حضرت موسی (ع) گفت: ادب در مقابل پروردگار موجب عاقبت‌به‌خیری بندگان می شود.
حسن سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ادامه بیان نکات تفسیری سوره توحید، گفت: در سوره توحید، توحید در ذات مطرح می شود و باید توجه داشت که توحید دارای مراتبی است و توحید ذات، توحیدی است که تفکر در آن شایسته نیست زیرا عقل آدمی قادر به درک کنه و ذات خداوند نیست و تفکر دراین‌باره موجب تحیر آدمی می شود و عقل آدمی ظرفیت شناخت خداوند را ندارد.

وی افزود: در روایت‌ها بیان‌شده کسی که درباره جنس خداوند فکر کند به کفر می‌رسد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه با بیان این که در سوره توحید مؤمن به اتصال به خداوند دعوت‌شده و منظور از اتصال به خداوند، اطاعت حضرت حق است، گفت: متصل شدن به خدا موجب ماندگاری انسان می شود و انسانی که رنگ خدا را به خود بگیرد هرگز دچار مرگ نخواهد شد؛ بنابراین باید تمامی کارها و اعمال خود را برای ماندگار شدن بانام خداوند گره بزنیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی با تأکید بر این که مال از بین رفتنی است، تصریح کرد: کسی که به مالش علاقه دارد آن را با انفاق برای خود ماندگار می‌کند؛ زیرا می‌داند ذخیره کردن مال در دنیا فایده‌ای برای او نداشته و مالش از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: در سوره توحید به رحمت عام خداوند اشاره‌شده و بیان می‌دارد که رحمت عام خداوند جهان‌شمول بوده و حتی کافر را شامل می شود اما در قیامت جای صفت رحیمت خداوند است و تفاوت رحمان و رحیم در این است که رحمان رحمت عام است؛ اما رحیم رحمت خاص خداوند نسبت به مؤمنان است و خداوند تنها در قیامت مؤمنان را نعمت داده و مورد رحمت خاص خود قرار داده و رحمانیت اختصاص به این عالم دارد و در عالم قیامت رحیمیت تنها مخصوص مؤمنان است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با تأکید بر این که ادب در برابر پروردگار موجب عاقبت‌به‌خیری بندگان می شود، اظهار داشت: ساحران که در شب‌هنگام به دنبال قرب به فرعون به خاطر پیروزی بر حضرت موسی (ع) بودند روز هنگام زمانی که معجزه حضرت موسی (ع) و خورده شدن طناب‌های خود را توسط مار بزرگ حضرت موسی (ع) دیدند و متوجه حق بودن حضرت موسی (ع) شدند بر زمین افتاده و ادب کردند و به حضرت موسی (ع) ایمان آوردند و باوجوداینکه فرعون تصمیم به قتل آن‌ها گرفت از مسیر مؤمنان برنگشتند و به‌این‌ترتیب به خاطر ادب در مقابل پروردگار عاقبت‌به‌خیر شدند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی ادامه داد: در سوریه توحید به مبدأ و معاد اشاره‌شده و خداوند می‌فرماید مالک روز جزا همان کسی که از ابتدا خلق کرده و قادر است استخوان پوسیده‌شده و نرم شده را به یک مخلوق و شکل اولیه‌اش تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه باوجود تمامی آیه‌هایی که دوباره زنده شدن را به انسان یادآوری می‌کند باز عده‌ای در مقابل خداوند استبعاد دارند و بیان می‌کنند که چگونه ممکن است استخوانی که پوسیده و خاک شده دوباره بتواند به یک مخلوق تبدیل شود./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات