۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۵۶۶۸۰۲

هدیه رهبر معظم انقلاب به مردم آذربایجان

شاید بتوان انتصاب حجت الاسلام والمسلمین آل‌هشم در دهم خرداد سال گذشته به عنوان نماینده جدید ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی را هدیه رهبر معظم انقلاب به مردم آذربایجان دانست.
آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، بی مقدمه سر اصل مطلب می رویم و پرونده‌ای را مورد بررسی قرار می دهیم که حاکی از موفقیت امام جمعه تبریز در تسخیر قلوب مردم آذربایجان در طول یک سال گذشته دارد؛ شاید بتوان انتصاب حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هشم در دهم خرداد سال گذشته به عنوان نماینده جدید ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی را هدیه رهبر معظم انقلاب به مردم آذربایجان دانست.

از همان روزی که وارد تبریز شد و شاهد استقبال پرشور عموم مردم بودیم؛ خبر از اتفاقات جدید در شهر شهدای محراب بود، دیدار با هنرمندان، تماس با اصحاب رسانه، حضور در محافل و مجالس عمومی، صدور دستوری برای برداشتن نرده‌های صفوف نماز جمعه، سخنانی گاه جالب که برای مردم تازگی داشت و .. تنها گوشه‌ای از اقدامات حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در نخستین پایتخت جهان تشیع است.

اکنون فرصتی است تا عملکرد یک ساله نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی را مورد بررسی قرار دهیم، به همین منظور به سراغ استاندار آذربایجان‌شرقی، یک هرمند برجسته، یک فعال رسانه‌ای و یک خطیب توانای آذربایجان رفتیم تا نقش امام جمعه تبریز در طول یک سال گذشته را بیشتر و بهتر مورد بررسی قرار دهیم.

امام جمعه تبریز محور همدلی مسؤولان و نمایندگان استان است

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اولین سالگرد انتصاب نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، اظهار داشت: مردم آذربایجان به ویژه تبریز از مقام معظم رهبری صمیمانه قدردانی می کنند، چرا که با انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر آل‌هاشم به عنوان نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز نشاط معنوی در استان به راه افتاده است.

وی ادامه داد: رفتار این مرد بزرگوار نه تنها برای مسؤولان استانی بلکه برای کل کشور الگو شده و جوانان اینگونه رفتارها که مبتنی بر اخلاق و ارزش‌های اسلامی می‌باشد، را الگوی خو قرار داده اند همین امر موجب شده امروز شاهد حضور گسترده مردم در نماز جمعه و بالا رفتن اعتماد عمومی به عنوان سرمایه اجتماعی استان باشیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به حوادث دی ماه سال گذشته کشور و تاثیر امام جمعه تبریز در آرامش شهر عنوان کرد: اگرچه اکثر استان‌ها در این آشوب‌ها درگیر بودند اما خوشبختانه استان آذربایجان‌شرقی و تبریز یک مورد حرکت‌های ضدانقلابی یا مغایر ارزش‌های اسلامی دیده نشد.

وی حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در محافل و مجالس مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی را عامل جذب جوانان به نظام دانست و گفت: امام جمعه تبریز محور همدلی و هماهنگی مسؤولین و نمایندگان استان است، حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم هماهنگی و همدلی بسیار خوبی میان نمایندگان مردم استان در خبرگان رهبری، نمایندگان مردم در مجلس، ائمه جمعه و هم شورای اداری استان و بخش‌های مختلف استان چه قضایی و چه اجرایی ایجاد کرده است.

حضرت استاد؛ بیش از این ما را شرمنده خود مکن

مرتضی شفیعی، مدیرعامل خانه مطبوعات آذربایجان‌شرقی و سرپرست خبرگزاری رسا در استان نیز در یادداشتی اظهار داشت: از همان روز نخستی که حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی منصوب شد، حرف و حدیث‌ها پیرامون امام جمعه جدید تبریز آغاز شد.

کاری به حرف‌های مثبت و منفی عده‌ای ندارم، اما آنچه که امروز در تبریز مردم شاهد آن هستند؛ حضور عالمی عامل به معنای واقعی کلمه است، فردی که بی‌واسطه، بی‌پرده، بی پیرایه و بدون تشریفات معمول حرفش را می زند و اتفاقا خریدار هم دارد.

روزی با حضور سرزده میان طلاب و دانشجویان و همسفره شدن با آن‌ها، روزی دیگر با تماس تلفنی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و روزی دیگر با عیادت از بیمارانی چون دهقان فداکار، همه را شگفت‌زده می‌کند، آخر ما تبریزی‌ها پیش از این چنین آداب و اصولی را کمتر دیده‌ایم!

شنیده‌ام امام جمعه از صبح خروس‌خوان در دفترش حضور می‌یابد و تا آخر شب برای خود برنامه دارد، با این حال از مطالعه هم غافل نیست، حضرت آقا به حال خود رحم نمی‌کنی لااقل به اطرافیانت بنگر، که از نفس افتاده‌اند …!

امام جمعه تبریز همچون علمای سلف و بزرگان فقه و فقاهت تاریخ آذربایجان، نشان داده؛ بیش از آنکه حرف بزند، عمل می کند، چنان که ابتدا خود عامل به گفته‌هایش است، سپس دیگران را به سوی ارزش‌های الهی دعوت می کند. هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم که خود مانع به کار بردن عنوان «آیت الله» شد و گفت؛ بنده طلبه‌ای ساده‌ای هستم که اگر لایق باشم؛ همان حجت الاسلام هستم.

آل‌هاشم درک هنری بیشتری نسبت به متولیان فرهنگی دارد

ناصر هاشمی، هنرمند پیشکسوت تئاتر و تلویزیون استان نیز با اشاره به یک‌سالگی انتصاب نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به نگاه ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نسبت به جامعه هنر، اظهار داشت: 35 سال در عرصه سینما و تئاتر کار کرده‌‌ام و در آستانه بازنشستگی قرار دارم اما در این یک سال امام جمعه تبریز کارهایی کرده که بنده تاکنون ندیده بودم.

وی تاکید کرد: احساس می‌کنم آقای آل‌هاشم از مسؤولان فرهنگی تبریز بیشتر هنر را درک می‌کند و نسبت به هنرمند ارزش قائل است، برای نمونه در مجلس ترحیم اسماعیل حیدری از جامعه روحانیت و مسئولان، تنها نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی را در مراسم آن هنرمند فقید می‌دیدید.

هنرمند برجسته‌ی آذربایجان با بیان اینکه چندی قبل امام جمعه تبریز طی تماسی تلفنی پیگیر نمایش تولدی بر مرگ شد، توضیح داد: ایشان گفتند شنیده‌ام چنین تئاتری در تبریز اجرا می‌شود و ضمن آرزوی موفقیت گفتند اگر بتوانند حتماً برای تماشای تئاتر می‌آیند اما به دلیل درگذشت حاج غلامرضا حسنی به ارومیه رفتند و نتوانستند در مجتمع فرهنگی 29 حضور یابند.

وی اذعان کرد: با اینکه هیچ‌گونه انتظاری نداشتم، امروز نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی طی تماسی تلفنی به‌خاطر عدم حضور در سانس اجرای نمایش تولدی بر مرگ عذرخواهی و حقیر را شرمنده کرد؛ بنده امروز احساس کردم هنرمند در این شهر ارزش دارد و زنده است.

هاشمی ادامه داد: حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم؛ نماینده ولی فقیه در استان است و مسؤول حوزه هنر نیست تا از او انتظار اعمال تغییرات بنیادین در این عرصه و تغییر در وضعیت جامعه هنری را داشته باشیم اما ایشان با حمایت‌هایشان به ما دلگرمی داده‌اند. مردم ایشان را دوست دارند و انتصاب‌شان یک اتفاق خوب است، بنده به‌قدری نسبت به امام جمعه تبریز ارادت دارم که به شخص ایشان گفته‌ام به‌عنوان یک سرباز هرکجا لازم به انجام وظیفه‌ام بود، کنارشان خواهم ماند.

دست‌فروشان شهر آل‌هاشم را متعلق به خود می‌دانند

حجت‌الاسلام رسول برگی، واعظ برجسته تبریز نیز در خصوص تاثیر رفتار و منش نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: آقای آل‌هاشم قبل از حضورش در تبریز فرد شناخته شده‌ای به واسطه پدر و برادرشان بود، مخصوصا پدرشان که عالم سرشناس و امام جمعه موقت تبریز بودند و باید بگوییم آیت‌الله آل‌هاشم و فرزندانشان از ابتدای انقلاب ملجا کسانی بودند که مشکل و گرفتاری داشتند.

وی مردم‌داری، ساده‌زیستی و ولایی بودن به تمام معنا را از جمله ویژگی‌های امام جمعه تبریز برشمرد و گفت: تبریک به یک عکاس، شرکت در مراسم فوت هنرمند طنز تبریز که شاید امثال من از ترس قضاوت مردم در آن شرکت نکنیم، از ویژگی‌های متمایز نماینده ولی فقیه در استان است، حاج آقا قید و بندها را شکسته تا هنرمند بداند امام جمعه شهر حتی پس از مرگش هم پشتوانه اوست.

وی تاکید کرد: مثال دیگر حضور ایشان در ورزشگاه در زمانی که عده‌ای قصد سوءاستفاده و برخی تحرکات در سطح شهر داشتند و استقبال جوانان و مردم از ایشان زمانی که نامشان در بلندگو گفته می‌شد نشان از ریشه گرفتن این خصلت مردمی بودن است.

برگی تصریح کرد: وقتی امام جمعه نرده بین مردم و مسئولین را برمی‌دارد بسیار اثرگذار بوده و ذهنیت مردم نسبت به روحانیت عوض کرده است، هفته‌ای نبوده که رفتاری از امام جمعه تبریز خبرساز نباشد، امروز محرومین و دستفروشان حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم را متعلق به خودشان می‌دانند./935/پ204/ب1

ارسال نظرات