۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۵۶۷۰۱۴
آیت الله سیدان:

ذره ای تردید در دل انسان تسلیم راه ندارد

آیت الله سیدان با بیان این که ذره ای تردید در دل انسان تسلیم راه ندارد، گفت: باید خیلی مراقب باشیم که در دل نیز در برابر دستورات خداوند و ائمه معصومین(ع) کاملاً تسلیم، متواضع و فروتن باشیم.
 آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در ماه رمضان در منزل وی برگزار می شود، با اشاره به عبارتی از امام رضا (علیه السلام) در تعریف یقین؛ «...التَّوَکلُ عَلَی اللَّهِ وَ التَّسْلِیمُ لِلَّهِ وَ الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّهِ وَ التَّفْوِیضُ إِلَی اللَّهِ...» (بحار الانوار/ ج70/ ص 180)، ابراز کرد: تسلیم یعنی انقیاد محض در برابر خداوند و معصومین (علیهم السلام) و انسانی که به این مرتبه رسیده، در برابر هر آن چه که ایشان می گویند اما به ذهن او جور در نمی آید هم سر تا پا تسلیم است.

وی افزود: هر شخصی بیشتر چنین حالتی را داشته باشد به خداوند نزدیک تر است و یکی از دلایلی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) چنین مقام و عظمتی دارند، به خاطر شدت تسلیم ایشان در پیشگاه خداوند بوده است.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به داستان هایی از ائمه اطهار (علیهم السلام) و با بیان این که ایشان برای یاران تسلیم خود ارزش و احترام بالاتری قائل بودند، گفت: ذره ای شک و تردید در دل انسان های تسلیم راه ندارد و اگر امام آن ها حق را به شخص مقابل ایشان بدهد، کاملاً قبول می کنند و هیچ نارضایتی در دلشان نخواهد بود.

آیت الله سیدان ضمن تبیین آیه «فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» (نساء/ 65)، تصریح کرد: اگر شخصی همه اعمال و دستورات عبادی را انجام دهد و سپس در مورد کاری که خدا یا رسول انجام داده، بگوید که اگر این کار را نمی کرد بهتر بود، یا به زبان نگوید و در دل نق بزند، در همان حد به شرک گرفتار شده و افت کرده است.

وی تأکید کرد: باید خیلی مراقب باشیم که در دل نیز در برابر دستورات خداوند و ائمه معصومین (علیهم السلام) کاملاً تسلیم، متواضع و فروتن باشیم.

استاد حوزه علمیه خراسان در پاسخ به این سوال که کدامیک از میان دو نفر که یکی اطمینان و یقین بالاتری دارد و گاهی خلاف می کند و دیگری که از یقین پایین تری برخوردار است اما مرتکب اعمال خلاف نمی شود، بهتر هستند، به روایتی از امام رضا (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: انسانی که یقین بالاتری دارد و گاهی گناه می کند مانند شخصی است که در راه خوابیده و وقتی بیدار شود به راه ادامه خواهد داد اما انسانی که درجه یقین او پایین تر است، راه را به درستی نمی شناسد هر چند از نظر پرهیز از انجام اعمال خلاف وضعیت بهتری داشته باشد.

آیت الله سیدان خاطرنشان کردند: هیچ گاه شخصی که احساس می کنید از نظر ایمانی در سطح پایین تری از شما قرار دارد را مگر در موارد استثنایی و خاص، طرد نکنید چراکه در این صورت اهل بیت (علیهم السلام) سزاوارترند که ما را طرد کنند.

وی در توضیح توکل به عنوان دیگر نشانه و لازمه یقین، اظهار کرد: نمی توان به بهانه توکل کردن از زیر بار کارهای لازم و واجب، شانه خالی کرد یا آن چه که باید پرهیز شود را به همین بهانه انجام دهیم، بلکه در توکل حقیقی باید بدون حرص و مبالغه از اسباب مادی استفاده شود و در عین حال تکیه مان به خدا باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: اگر در نتیجه توکل صحیح، مشکل انسان حل نشود، خداوند توانایی و حال تحمل را به او عطا می کند.

آیت الله سیدان در بخش دیگری از سخنان خود به عبارت «و انشرحت بتحقیق المعرفة صدورهم» از مناجات العارفین امام سجاد (علیه السلام) اشاره و با بیان این که شرح صدر یکی از نشانه های اولیاء الله است، عنوان کرد: گاهی مطالب حق برای انسان سنگین است، مانند ابلاغ ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که خداوند در چنین شرایطی به بنده اش شرح صدر عطا می کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: شوق دائمی به خداوند در سینه اولیاء الله ثابت شده است، آن ها لحظه به لحظه در فکر خدا و عظمت او هستند، سوز محبت به خدا در قلبشان رسوخ کرده، هیچ ظلمت و شک و ریبی در ارتباط با عقایدشان ندارند و پرده ها از مقابل چشمانشان کنار رفته است./۸۶۱/پ202/ب1

ارسال نظرات