۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۶۷۲۱۲
آیت الله اشرفی شاهرودی:

شهادت امیرمومنان به انتخاب خود ایشان بود

استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: پیامبر اکرم(ص) به خواب حضرت علی (ع) آمدند و فرمودند که علی جان دعایت مستجاب شد و فردا میهمان ما هستی. این نکته نشان می دهد که امیرمومنان(ع) خود شهادت خود را انتخاب کرده بودند.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی شامگاه امروز در سخنرانی مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی با بیان آیه «الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ» گفت: افرادی که تمایل به انجام کار خوب و یا بد دارند به دنبال همان دسته از افرادی می روند که آن تمایل را نیز در خودشان دارند. این اصلی بدیهی و مسلم است و اسلام نیز در این رابطه دستورات و توصیه هایی دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به دستور اسلام به عدم معاشرت و شرکت در مجالسی که افراد نااهل در آن حضور دارند افزود: اسلام می فرماید که در مجالس اینان شرکت نکنید چرا که انس با اینان منجر به خو گرفتن با صفات شان خواهد شد.

وی با شرح قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی خاطر نشان کرد: در قسمتی از این دعا آمده است که خدایا! نکند کم توجهی تو به من به این خاطر باشد که در مجالس بطالین و افراد باطل شرکت می کنم و در مجالس علما کمتر حضور پیدا می کنم؟

آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان اثرات هم نشینی با خوبان تصریح کرد: بسیار روشن است که همنشینی با خوبان منجر به کسب فضائل آنان خواهد شد. در روایات نیز آمده است که اگر کسی را می خواهی بشناسی به همنشینان او نگاه کن که اگر آنان خوب بودند آن فرد نیز خوب و اگر بودند او نیز بد است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به آیه «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ ۖ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ» افزود: همسران نوح و لوط از نظر جنسی دچار فساد نشده بودند چرا که هیچ پیامبری همسرش از نظر جنسی فاسد نبوده است که اگر بود نقصی زشت بر آن پیامبر بود. همسران این دو پیامبر از نظر فکری و عقیدتی منحرف و فاسد و همچنین کافر شده بودند.

وی خاطر نشان کرد: حضرت امام حسن مجتبی(ع) نیر همین گونه بودند و ایشان را به شهادت رساندند. البته عکس این حالت نیز وجود دارد که آن را می توانیم در آسیه همسر فرعون ببینیم که پس از کفرش مومن شد.

آیت الله اشرفی با بیان فضائل امیرمومنان(ع) گفت: ایشان انسانی فوق بشریت بودند و عمر ابن خطاب بنابر منابع اهل تسنن هفتاد بار گفت که اگر علی نبود عمر هلاک شده بود. پیامبر اکرم(ص) فرمودند که عالم ترین شما علی است و مبادا که به او چیزی یاد بدهید. 

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: آنچنان قلب ایشان پر از یاد خدا بود که با وجود اینکه در جایگاه خلافت حکومت اسلامی بودند، در برخورد با فرزندان یتیم مردی که در جنگ کشته شده بود و همسر آن مرد انتقام همسرش از امیرمومنان(ع) را از خدا در آن داستان مشهور می خواست، بسیار متاثر و منقلب می شدند و خود به فرزندان آن زن لقمه می دادند و همانند چهارپایان برای آنان خم می شدند تا بازی کنند.

وی شهادت امیرمومنان(ع) را انتخاب خود ایشان دانست و خاطر نشان کرد: ایشان در همان شب های آخر از خداوند خواستند: «خدایا این مردم دل شان از من سیر شده است، به جای من برای آنان دوست بهتری آور». پیامبر اکرم(ص) همان شب به خواب ایشان آمدند و فرمودند که علی جان دعایت مستجاب شد و فردا میهمان ما هستی. این نکته نشان می دهد که امیرمومنان(ع) خود شهادت خود را انتخاب کرده بودند./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات