۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۶۷۲۲۴
نماینده ولی فقیه در لرستان:

اعتقادات اسلام بر پایه استدلال و برهان استوار است

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه آزاد اندیشی از ویژگی های دین اسلام است، گفت: اعتقادات اسلام بر پایه استدلال و برهان استوار است.
امام جمعه خرم آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان، شب گذشته در تفسیر آیه ۱۸ سوره«زمر» در مسجد بعثت خرم آباد گفت: این آیه با عنوان«الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ» در رابطه با موضوع آزاداندیشی در اسلام است.

وی با اشاره به اینکه اسلام به افراد این اجازه را داده که در مسائل اعتقادی، دینی و فکری بیندیشند و نظرات و آرا گوناگون را بشنوند و بهترین آن را انتخاب کنند، افزود: اعتقادات اسلام بر پایه استدلال و برهان استوار است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان اینکه در آیه ۱۷ سوره «زمر» دو بشارت آمده است، خاطرنشان کرد: بشارت اول مربوط به پاداش کسانی بود که از طاغوت اجتناب می‌کنند و خدا را می‌پرستند.

وی گفت: خداوند به محققان، پژوهشگران، عالمان و متفکران بشارت به «استماع قول» داده است، کسی که استماع می‌کند باید شرایطی داشته باشد و سخن هم باید اهلیت استماع را داشته باشد، سعه‌صدر و تحمل شنیدن آرای ضد و نقیض را داشته باشد.

امام جمعه خرم آباد با تأکید بر اینکه استماع کننده باید اهل علم، منطق و استدلال باشد و بتواند ارزیابی کند و سخن را تحلیل کند، خاطرنشان کرد: استماع کننده باید اهلیت داشته باشد، جویای حق و حقیقت بوده و شخصیت زده، اهل تعصب و لجاجت نباشد.

دعوت به توحید مهم‌ترین شاخصه «سخن احسن» است

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در ادامه به شاخصه های سخن نیکو اشاره و عنوان کرد: بنا بر آیات قرآن «قول احسن» سخنی است که به الله دعوت کند و دعوت کننده به توحید باشد، مهم‌ترین شاخصه «سخن احسن» دعوت به توحید و خدا است.

وی یادآور شد: به فرموده امام سجاد(ع) سخن نیکو ثروت، سرمایه و روزی را زیاد می‌کند، مرگ را به تأخیر می‌اندازد و طول عمر را زیاد می‌کند و محبوبیت در خانواده را به وجود می‌آورد.

نمانیهد ولی فقیه در لرستان در پایان با اشاره به ویژگی های یک محقق و پژوهشگر آزاداندیش عنوان داشت: محقق و پژوهشگر آزاداندیش مشمول هدایت خاصه الهی و صاحب عقل و خرد ناب است، پژوهشگران و محققان آزاداندیش از هدایت ویژه الهی برخوردار بوده و صاحبان عقل و خرد ناب هستند./9451/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات