۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۶۷۹۰۷
حجت الاسلام روحانی:

امام راحل هیچگاه در اندیشه مذاکره و سازش با دشمنان نبودند

رییس بنیاد تاریخ‌ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران گفت: امام خمینی از آغاز هیچ گاه در اندیشه مذاکره و سازش سیاسی با بیگانگان و دشمنان نبودند و این خط اسلام راسخ و مکتب تشیع بود.
حجت الاسلام سید حمید روحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بازخوانی نهضت ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ امروز در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب با حضور اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ‌ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران در بیان ویژگی‌ها و امتیازات نهضت ۱۵ خرداد در مقایسه با نهضت‌های پیش از آن، گفت: پیش از نهضت ۱۵ خرداد، نهضت هایی مانند مشروطه، ملاعلی کنی، صنعت نفت و تنباکو نیز اتفاق افتاده بود که یا ضداستعماری بودند یا ضداستبدادی اما امتیاز نهضت امام خمینی(ره) این بود که هم ضداستعماری بود و هم ضداستبدادی و شامل مبارزه با آمریکا، شاه و ساواک بود که راهی برای ترمیم دشمن باقی نمی‌گذاشت.

وی افزود: از دیگر امتیازات نهضت امام خمینی(ره) این بود که در نهضت‌های پیشین یا دشمن اصلی را نمی‌شناختند و یا با دشمن و علت اصلی به طور مستقیم نمی‌جنگیدند بلکه با معلول مبارزه می‌کردند اما امام راحل دشمن اصلی را شناسایی و مستقیماً با آن مبارزه کرد؛ این رمز موفقیت امام بود.

حجت الاسلام روحانی بیان داشت: از دیگر امتیازات نهضت ۱۵ خرداد این بود که امام از آغاز هیچ گاه در اندیشه مذاکره، سازش، کرنش، دادوستد سیاسی با بیگانگان و دشمنان نبود و حتی قرار ملاقات خصوصی با آنها نمی‌گذاشت؛ این خط اسلام راسخ و مکتب تشیع بود.

وی افزود: نهضت امام خمینی(ره) نهضتی فکری و فرهنگی بود و از همان آغاز قصد رشد و آگاهی مردم را داشت و به نوعی از یک بمب در جامعه بهتر عمل می‌کرد. امام همواره با مردم صداقت رفتار می‌کرد.

محمد مهدی عبدخدایی عضو گروه فداییان اسلام و از یاران شهید نواب صفوی در ادامه در بیان عوامل موثر در قیام ۱۵ خرداد گفت: حوزه علمیه در بیداری جامعه اسلامی همواره نقش بسزایی داشته است.

وی افزود: امام خمینی(ره) هم فرهنگ‌ساز بود هم استعمارستیز و هم آرمان‌گرا؛ به همین علت انقلاب به رهبری ایشان به پیروزی رسید. امام خمینی محقق، نظریه پرداز، فیلسوف و حکیمی بود که کودتای نظامی و انقلابی را از هم جدا کرد و شاگردان ‌و روحانیونی تربیت کرد که در ۱۵ خرداد ۴۲ موفق عمل کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) خودشناسی و توحید را دوباره در دنیا مطرح کرد آن هم در شرایطی که کتاب‌های ضددینی و ضدشیعی در کشور منتشر می‌شد./969/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات