۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۵۶۷۹۸۸
آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

احتکار وضعیت اقتصادی جامعه اسلامی را به هم می‌ ریزد

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه ای در مورد شدت عذاب محتکران در جامعه گفت: احتکار وضعیت اقتصادی جامعه اسلامی را به هم می‌ ریزد و موجب گرسنگی مردم می‌ شود.
جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیات سی چهارم و سی و پنجم سوره توبه اظهار داشت: آیه 34 در مورد احبار و رهبان مطالبی را علاوه بر آیات قبل بیان می‌ کند؛ در آیات قبل مردم را مذمت می‌ کرد که احبار و رهبان را اربابان خود می‌ دانستند ولی در این آیه مستقیما خود احبار و رهبان را موضوع بحث قرار داده است.

وی عنوان کرد: در این آیه بیان می‌ شود که بسیاری از علمای مسیح و یهود نه همه آنها سه صفت بد دارند، نخست این که اموال مردم را با اسباب باطل می‌ خورند مثل این که از مردم پول می‌ گرفتند تا خدا آنها را بیامرزد، حلال و حرام را جا به جا می‌ کردند، ربا یا رشوه می‌ گرفتند، دوم آن که مانع راه خدا می‌ شوند یعنی از گرایش به اسلام باز می‌ دارند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که عبارت «ان کثیرا من الاحبار» نشانه واقع بینی قرآن است، یادآور شد: برخی از احبار و رهبان انسان های خوبی بودند و مردم را دعوت به نیکی ها می‌ کردند و بسیاری از آنها نیز بعدها به پیامبر ایمان آوردند، بنابراین خداوند از عبارت کثیر استفاده کرده تا بیان کند که همه یهود و نصارا بد نیستند.

وی افزود: در ادامه به عبارت «والذین یکنزون الذهب و الفضه» می‌ رسیم که با توجه به عبارت «و الذین» مشخص می‌ شود که عموم افرادی است که طلا و نقره یعنی درهم و دینار را جمع آوری می‌ کردند (چه از یهود و نصارا باشند چه از غیر آنها) و زکات آن را نمی پردازند مشمول عذاب الهی می‌ شوند، بنابراین این عبارت نمی تواند صفت سوم احبار و رهبان باشد.

این مرجع تقلید یادآور شد: آیه بعدی در مورد شدت عذاب الهی در مورد افرادی است که زکات نمی پردازد از جمله این که به وسیله همین درهم و دینار پیشانی، پهلو و پشت های آنها را داغ می‌ کنند و به آنها ندا داده می‌ شود که این همان چیزی است که در دنیا جمع می‌ کردید؛ این آیه در حقیقت تجسم اعمال است و معلوم می‌ شود همین طلا و نقره و اسکناسی که در صندوق انسان محتکر است در برزخ و قیامت نیز به صورت های مختلفی ظاهر می‌ شود.

وی با تأکید بر این که هیچ مانعی ندارد که شیء دارای چند ظهور باشد، ابراز داشت: همین نمازی که هر روز می‌ خوانیم با توجه به کیفیت و اخلاصی که در آن داریم یا خدایی ناکرده در آن اخلاص نداریم در دنیا و برزخ و قیامت ممکن است سه ظهور مختلف داشته باشند.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پلیدی احتکار خاطرنشان کرد: احتکار موجب گرسنگی و بدبختی مردم می‌ شود و مشکلات زیادی را برای جامعه اسلامی به همراه دارد و وضعیت اقتصادی را خراب می‌ کند، به همین دلیل در این آیه نیز برای محتکران عذاب شدیدی در نظر گرفته شده است./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات