نفوذ دشمن در تشکل های مردم نهاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابلسر، محمد حسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در آیین افتتاحیه قرارگاه جهادی اجتماعی الهادی مازندران در بابلسر با اشاره به اینکه عمده امور و کارها به دست مردم و جریانات مردمی اداره می شود، گفت: در دنیای امروز مردم به عنوان اصلی ترین شاخصه یک حکومت هستند که نقش اصلی در مسائل کشور دارند و صد البته که این مهم چیزی از شأن حکومت به مثابه خدمتگزار بزرگ مردم کم نمی کند.
وی با بیان اینکه جوانان جهادی و گروه های مردم نهاد جهادی مازندران زودتر از بسیاری از گروه های دیگر به این فهم رسیدند و این ضرورت را تشخیص دادند، افزود: این اتفاق مبارک را در طلیعه سعیده ای می نویسند که در آینده از شما خواهند گفت و می گویند، این ها بانیان تشکیل این منظومه ستوده بودند.
صفار هرندی با بیان اینکه گروه های مردم نهاد امروز در جامعه کم نیستند، اظهار داشت: امروزه هستند جریاناتی که دست اندرکار اقدامات مشابهی هستند، وقتی شما احساس کنید که رقیب دارید، تلاش شما باید مضاعف شود، کما این که در مسیر اقدام و عمل این را می بینید.
وی با بیان نقش نیروهای مردمی پیش از انقلاب اسلامی گفت: از آنجایی که حکومت طاغوت از سوی نیروهای مذهبی و نیروهای پایبند به ارزش های متعالی پذیرفته شده نبود، مردمی که تنطیمات خود را بر اساس معیارهای اعتقادی دینی و اسلامی ردیف کرده بودند، طبیعی بود که همراهی با حکومت فاسدان زمان را خط قرمز خود می دانستند و این ریشه در اعتقادات شیعی ایران داشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه مازندران دیار علویان و شیعیان ناب است، گفت: شیعه از آنجایی که پس از آن انحرافی که در مسیر حکومت در صدر اسلام پس از وفات پیامبر انفاق افتاد، همیشه منتطر ظهور دولت کریمه ای بود که آن دولت اسباب عزت مردم و اسباب ذلت کافران باشد.
وی با اشاره به اینکه نسبت ما با حکومت بعد از انحراف بزرگ اسلام در صدر اسلام نسبت تضاد است، افزود: برای ما دولت ها و حکومت ها تبدیل می شوند به جریاناتی که تنها آرزو می کردیم از سر راه مردم برداشته شوند و طبیعی بود که کسی با این جریان ها همکاری نمی کرد.
صفار هرندی با اشاره به اینکه در آستانه انقلاب اسلامی و دهه آخر عمر حکومت پهلوی بخشی از مردم زیر بار حاکمیت نمی رفتند، گفت: برخی مردم در زمان طاغوت برای خود به نوعی یک حکومت غیر رسمی به وجود آوردند، مردمی که حاضر نبودند حتی به قدر کارمند شدن برای حکومت با آنها همکاری کنند و برخی از احکام و فتاوایی که آن روز صادر می شد معاونت با حکومت های لازم را حرام و نامشروع می دانستند.
وی ادامه داد: مردم در زمان حکومت ظالمین برای حل و فصل دعاوی خود به جای اینکه به دادگستری حکومتی رجوع کنند به برزرگترهای محلی که نقطه امید و حل و فصل مسایل بودند رجوع می کردند، چیزی که بعد ها حکومت ها به این نتیجه رسیدند که برای کاستن از مراجعات به دستگاه رسمی دادگستری اماکن دیگری هم برای مصالحه تشکیل دهند.
صفار هرندی با تاکید بر اینکه این جامعه غیر رسمی هر روز بر حسب ضرورت ها گسترش پیدا می کند، گفت: در دوران قبل از انقلاب برای آزادسازی زندانیان سیاسی، هزینه های برخی شرکت ها را برای حل و فصل مشکلات خانواده مجاهدان فی سبیل الله اختصاص می دادند، یعنی این حکومت غیر رسمی حتی برای آنها که در بند ظالم هستند هم برنامه داشت.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت تکنولوژی موجب دوری از مهمترین خصیصه جامعه سنتی آن روزگار که ارتباط در خانواده ها و رفت و آمدها بود، افزود: به مناسبت افزایش تکنولوژی و ارتباطات پیشرفته همسایه ها یکدیگر را نمی شناسند، اما در آن جماعه نه چندان دور سنتی این بود که اگر احوال همسایه چند ده خانه بعد و قبل خود را نمی دانستی ایراد گرفته می شد و ملامت می شدی.
صفار هرندی ادامه داد: این قضیه رسید به انقلاب، انقلاب یک دگرگونی بنیادین برای برهم زدن نظم حکومت فاسد آن روز بود که در رأس آن عده ای مفسد قرار داشتند و حکومت اسلامی که بعد از آن آمد فاقد آن حفره های فاسد اساسی بود.
وی با تأکید بر اینکه آسیب های اجتماعی امروز حاصل کاهلی خودمان است، گفت: حالا که حکومت برای خودمان و در دست صالحان است، امیدواریم دولتی که در رأس آن نائب امام زمان(عج) است، این دولت ایده آل ترین شکل حکومت باشد اما خود ما امروز بسیاری از کارهایی که عادت داشتیم انجام دهیم را به تدریج ترک کردیم، به طوری که در مسأله ای ساده مثل آمدن به مسجد برای فرائض روزانه تعلل کردیم، دعاهای کمیلی که در مسجد برگزار می شد را پای تلویزیون برگزار کردیم و کنترل آن حکومت غیر رسمی که قبلاً داشتیم از دستمان خارج شد.
صفار هرندی با بیان اینکه رهبری هر جامعه ای به عنوان شاکله اصلی آن جامعه است، خاطر نشان کرد: در سال های اخیر نقش آفرینی رهبر معظم انقلاب را می بینیم که همزمان در جایگاه رهبر رسمی و در جایگاه رهبر غیر رسمی در مقابله با ناهنجاری ها مبارزه می کنند و به خاطر کاری که نکرده عذرخواهی می کند تا آن جریان عیر رسمی به دست غیر نیفتند.
وی با اشاره به این که کاهش حضور ما در مدیریت های غیر رسمی موجب طمع دیگران شده است، گفت: پدیده ای که در دوره های کنونی دارد شکل می گیرد تشکل های مردم نهاد است، اما در جامعه ای که مشخصاتش آن است که به نام خدا انقلاب و حکومت تاسیس می کنند و برای حاکمیت دین خدا مردم رأی می دهند تا چنین چیزی شکل بگیرد، قانون اساسی تشکیل می شود تا جایی که باید تطابق با شرع داشته باشد انجام بگیرد.
صفار هرندی با بیان این که در طول سال های گذشته تشکل های مردم نهاد بسیاری بوجود آمدند که درون انقلاب هستند و خصیصه اسلامی دارند، ادامه داد: اما برخی تشکل های به اصطلاح مردمی به وجود آمده به اسم خیریه وقتی به سراغشان می روی پیدا میکنی که کمک کردن به مردم هدف اصلی آنها نیست، بلکه تشکیل یک حکومت جدید در زیر پوست آنان است.
وی با بیان اینکه دشمنان در تشکل های مردم نهاد نفوذ کرده اند، گفت: چشم باز می کنیم می بینیم صدها تشکل بوجود آمده به اسم محیط زیست اما در باطن یک هدف پلیدی را دنبال می کنند، اینجا نخستین چیزی که به ذهن خطور می کند این است که دولت و حکومت چکار می کنند، یعنی جهت می رود به سمت تقاصا از دولت برای نقش آفرینی که چکار می کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خود با طرح این پرسش که چرا ما که یک روزی پرچمدار حکومت غیر رسمی بودیم، چرا به امید دولت و دستگاه های فرهنگی نشستیم، گفت: آن روزی که رهبر معظم انقلاب تعبیر آتش به اختیار رو مطرح کردند، بعضی ها رفتند به سراغ اینکه رهبری مجوز برخورد را داده بله مجوز برخورد را داده نه اینکه بیایید بزنید بلکه در برابر دشمنان و آسیب های اجتماعی آگاهانه قدم بردارید و خودتان را در کنار دولتمردان و مسؤولان به عنوان بازوی توانمند جامعه اسلامی قرار دهید./۹۵۰/پ۲۰۳/ب۱