۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰
کد خبر: ۵۷۰۴۹۳
سرمقاله؛

چشم در برابر چشم

در شرایطی که حملات سخت علیه ایران فراگیر شده؛ تنها راهکار، مقابله‌به‌مثل و حتی اجرای حملات پیش‌دستانه است.
تنگه هرمز

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس‌جمهوری ایران در اروپا اعلام کرد که اگر نفت ایران صادر نشود، هیچ نفتی از خلیج‌فارس صادر نخواهد شد؛ این پاسخی واضح به خرابکاری‌های مکرر سعودی و آمریکا در محیط اقتصادی ایران است.

جمهوری اسلامی توانمندی‌های وسیعی در اختیار دارد و از آنجا که درگیر یک جنگ چند سطحی است، می‌بایست همه مکانیزم‌های قدرت خویش را به‌کار بندد.

یکی از ایرادهای وارد بر روند سیاست خارجی دولت کنونی در پنج‌ساله اخیر، تمرکز تک‌عاملی به یک مشکل و بی‌توجهی از ظرفیت‌های سایر بخش‌هاست. نمونه بارز آن، عمق استراتژیک گسترده ایران در آسیای جنوب‌غربی است که آن را در قامت قدرت منطقه‌ای مطرح کرده و متاسفانه از جانب برخی بخش‌های دولتی، تنزیل داده شد به این ادبیات که به‌جای هر قدرت منطقه، ما به‌دنبال منطقه قدرتمند هستیم.

به این اعتبار، فرصت‌های زیادی از دست رفته، اما هنوز زمان باقی است و سخنان اخیر رییس‌جمهوری در دیدار با مدیران اجرایی با رویکرد داخلی و ایرانیان مقیم سوییس با رویکرد خارجی را می‌توان تحرکی مثبت برای احیاء و به‌روزرسانی ابزارهای متعدد کشور جهت حل مشکلات دانست.

در شرایطی که حملات سخت علیه ایران (منهای برخورد نظامی مستقیم) فراگیر شده؛ تنها راهکار مقابله‌به‌مثل و حتی اجرای حملات پیش‌دستانه است. اجرای چنین راهبردهایی ضمن افزایش غرور ملی و اعتماد افکار عمومی، اقتدار کشور را نیز ارتقا می‌دهد و به‌طور طبیعی در عقب‌نشینی دشمن و کاهش فشارها مؤثر خواهد بود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات