۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۵۷۳۵۰۱
امام جمعه تبریز:

آذربایجان منتقد جدی مشروطه غیرمشروعه بود

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: آذربایجان نه تنها پیشتاز انقلاب مشروطه بود، بلکه منتقد جدی مشروطه غیرمشروعه نیز بود.
سیدمحمدعلی آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران در تبریز با بیان این‌که تفکر در تاریخ معاصر کشور، راهگشای بسیاری از مسائل امروز کشور است، اظهار داشت: مشروطه نقطه آغاز رهایی ملت قهرمان ایران اسلامی از استبداد بود.

وی با بیان این‌که نهضت مشروطه اولین انقلاب مشروعه با الهام گرفتن از آموزه‌های دینی بود که رهبران این انقلاب، علما و فقهای شیعه آغاز و رهبری شد، خاطرنشان کرد: نهضت مشروطه جرأت و جسارت را در میان توده‌های مختلف مردم راه‌اندازی کرد و در نهایت منجر به پیروزی انقلاب در سال 87 شد.

امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که آذربایجان نه تنها پیشتاز انقلاب مشروطه بود بلکه منتقد جدی مشروطه غیرمشروعه نیز بود، خاطرنشان کرد: مگر می‌شود؛ نام ستارخان و باقرخان را شنید و مجاهدت تبریزی‌ها در انقلاب مشروطه را به یاد نیاورد؟ مگر می‌شود، سخن از مشروطه کرد و نقش مساجد تبریز در روشنگری علیه استبداد را نادیده گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به این‌که آذربایجان در طول تاریخ پرچمدار مبارزه با استبدادی داخلی و تسلط خارجی و التقاط فکری بودند، تصریح کرد: مشروطه انتقال تجریه ۱۵۰ سال اخیر مردم آذربایجان بود و سرآغازی شد برای تحقق آرمان همه مجاهدان و شهیدان راه آزادی که بعدها با رهبری‌ روحانیت فقیه به پیروزی رسید.

وی با بیان این‌که مشروطیت حرکتی با پیشاهنگی علما بود که توانست مطالبات به‌حق ملت ایران را عینیت بخشد، افزود: استعمار انگلیس‌ در آن دوران به دنبال تفرقه میان مردم، دونگانگی میان علما و روشنفکران و همچنین انحراف در مسیر نهضت مشروطه بود و باعث شد تا شیخ فضل‌الله نوری، به اتهام ضدیت با مشروطه به دار آویخته شود.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که انقلاب مشروطه یکی از مهم‌ترین تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاریخ معاصر کشور است، تصریح کر: نهضت مشروطیت منجر به سرنگونی استبداد شد، انقلابی بود که نقطه آغاز آن تحریم تنباکو و انتهای آن به انقلاب بزرگی ختم شد که شیرینی‌اش تداوم نیافت و به دست غرب‌گرایان به انحراف کشیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ را یادآور شد و گفت: این حادثه از جمله تبعات بعدی به انحراف کشیدن مشروطه بود و علت آن را باید از چوبه‌‌داری پرسید که پیکر فقیه شیخ فضل‌الله نوری از آن به بالا کشیده شد، بی‌شک بیرق این وقایع در دست کنسول بریتانیا در تهران بود./935/پ203/ب1

ارسال نظرات