۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۵۷۶۱۲۴
امام جمعه تبریز:

برای مقابله با تحریم‌ها نیازمند اقتدار علمی هستیم

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: امروز نیز برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی، علمی و فناوری دشمنان نیازمند اقتدار علمی هستیم، در این خصوص دانشگاه ها رسالت خطیری در حوزه تولید علم و ثروت بر عهده دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در همایش هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که احیای جایگاه حقیقی دانشگاه های تبریز و آذربایجان امری مهم و ضروی است، اظهار داشت: پیشینه تاسیس دانشگاه در تبریز به 700 سال قبل برمی گردد.

وی با بیان این‌که در دوران حکومت مغولان به همت خواجه فضل الله رشیدالدین همدانی، مجتمع بزرگ علمی و آموزشی ربع رشیدی تاسیس شد که متاسفانه اکنون اثری از آن دانشگاه به آن شکل وجود ندارد، گفت: مسؤولان مختلفی در ادوار متفاوت وعده احیای ربع رشیدی را داده‌اند؛ اما هنوز محقق نشده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که ربع رشیدی نماد فقاهت، علم و دانش در تبریز بوده است، گفت: امروز نیز برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی، علمی و فناوری دشمنان نیازمند اقتدار علمی هستیم، در این خصوص دانشگاه ها رسالت خطیری در حوزه تولید علم و ثروت بر عهده دارند.

وی با بیان این‌که دشمن تلاش دارد با تحریم های ظالمانه مردم ایران را از بسیاری حقوق محروم کند، تصریح کرد: وظیفه علمی دانشگاه در این برهه از زمان بسیار سنگین است، چنانکه رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند؛ انتظار می رود جامعه دانشگاهی با مجاهدت علمی در مسیر اعتلای کشور گام بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با تأکید بر این‌که اسلام و مبانی قرآن برای اندیشه و تفکر ارزش بسیاری قائل است، گفت: تولید علم موجب اقتدار کشور در دیگر عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی نیز خواهد بود، بنابر این باید نسبت به ارتقای سطح تولید علم در آموزش عالی کشور توجه شود.

همچنین پام فردمان، رییس اتحادیه بین المللی دانشگاه ها در سخنانی با تبریک هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تبریز اظهار داشت: ماموریت اصلی اتحادیه بین المللی دانشگاه ها، ارتقای نقش تشکل های آموزش عالی در جوامع پیشرفته در سراسر جهان است، تحقق این مهم تنها به دست اعضای اتحادیه میسر است.

وی با بیان این‌که ایران یکی از کشورهایی است که دارای بیشترین تعداد مراکز دانشگاهی عضو اتحادیه است، گفت: ارتقای همکاری های مشترک اتحادیه و دانشگاه تبریز برای پیشرفت آموزش، تحقیق و خلاقیت در حوزه آموزش عالی مورد تأکید است.

فردمان با بیان این‌که اتحادیه به طور قاطع به نقش حیاتی تحصیلات عالی در گسترش افق های دانش بشری، خلق نسل آینده شهروندان جهانی و مشارکت در توسعه جوامع به منظور ساختن فردایی بهتر معتقد است، افزود: فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه تبریز، ریشه در سنت طولانی هشت قرن آموزش عالی در این شهر دارد./935/پ203/ب1

ارسال نظرات