۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۷۶۴۱۴
با سخنرانی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی؛

مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه تبریز برگزار شد

مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه تبریز با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) برگزار شد.
آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه تبریز که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) برگزار شد، به تشریح حق استاد و شاگرد پرداخت و اظهار داشت: احترام به اساتید و پیشکسوتان ریشه در سنت‌های اصیل حوزوی دارد.

وی با اشاره به این‌که در احادیث و روایات عالم مانند یک درخت خرما است، گفت: باید زیر سایه عالم بود تا بتوان از میوه رسیده این درخت خرما بهره‌مند شد، به عبارت دیگر باید نسبت به عالم به ویژه اساتید خود احترام و تکریم ویژه داشته باشیم، در هر مسؤولیتی که قرار گرفتیم باید استاد خود را فراموش نکنیم.

امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که بنا بر احادیث معتبر وارده؛ اجر عالم بیشتر از روزه‌داری است که شب‌ها تا صبح بیدار است، افزود: هر طلبه‌ای به اندازه ظرف وجودی خود از استادش بهره‌مند می شود؛ دوران تحصیل در حوزه علمیه بهترین فرصت برای چیدن میوه‌هایی از گلستان فقاهت است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنان خود بر مسأله اخلاق همزمان با تحصیل علوم و معارف اسلامی تأکید کرد و گفت: عالم فاضل بدون اخلاق اسلامی نه تنها جاذبه‌ای نزد مردم نخواهد داشت، بلکه گاه بداخلاقی ممکن است عده‌ای را از دین زده کند.

وی با تأکید بر این‌که تمامی مراجع تقلید مورد احترام طلاب و اساتید حوزه علمیه هستند، گفت: حوزه های علمیه هیچ خط و ربطی را دنبال نمی کنند، آنچه که برای حوزه های علمیه معیار است، اطاعت محض از مسائل و مواردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آنها را تدبیر می کنند.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که ورود به مسائل سیاسی و جناح‌بندی‌ها طلبه ها از تحصیل باز می دارد، گفت: طلبه ها از نظر مسائل سیاسی، باید آگاه‌ترین قشر جامعه باشند، البته بدان معنا نیست که وارد بازی های سیاسی شوند، اساتید بصیرتی و سیاسی باید در حوزه های علمیه حضور یابند و به روشنگری بپردازند.

وی با بیان این‌که اخلاق و علم در حوزه لازم و ملزوم یکدیگر هستند، افزود: به خود و دیگران توصیه می کنم که ابتدا عامل به گفته‌هایی که در منبر داریم، باشیم؛ به عبارت بهتر؛ ابتدا باید خود به آموخته‌های خود عامل باشیم، سپس به دیگران تذکر دهیم و سفارش کنیم.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به شیوه‌های صحیح مطالعه دروس حوزوی پرداخت و گفت: قبل از حضور در کلاس درس؛ با پیش‌مطالعه حاضر شوید؛ تا بحث‌های مطرح شده از سوی اساتید به خوبی تفهیم شود؛ پس از تدریس استاد نیز تداوم مطالعه لازمه تثبیت آموخته‌ها خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم خواستار توجه به سنت حسنه مباحثه برای ارتقای فهم و دانش طلاب شد و افزود: تدریس آموخته‌ها به طلاب دیگر با هماهنگی مدیران مدارس نیز در تثبیت آموخته‌ها بسیار ارزشمند است، روزهای تعطیل کتاب های درسی را خلاصه‌نویسی و پیرامون مباحث تحقیق کنید.

گفتنی است، امسال 150 طلبه جدید در حوزه علمیه تبریز سال تحصیلی خود را آغاز کردند./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات