۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۵۷۷۲۲۶
امام جمعه تبریز:

فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت ملت است

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: برای اصلاح جامعه قبل از اصلاحات در سایر بخش ها باید با رویکرد دقیق و کارشناسانه به اصلاح در حوزه فرهنگ پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در نشست مشترک رؤسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهرهای کشور و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: وحدت و هماهنگی میان دستگاه‌های فرهنگی سال‌هاست که مورد غفلت واقع شده است.

وی با بیان این‌که موازی‌کاری در عرصه‌های فرهنگی یکی از مشکلات موجود پیش روی فعالان این عرصه است، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص های اصلی توسعه پایدار جوامع، توسعه فرهنگی است که دستیابی به آن جز با مدیریت صحیح امکان پذیر نیست؛ در حقیقت فرهنگ اصلی‌ترین راه مقابله با مشکلات جامعه است.

امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که نهادها، دستگاه ها و ارگان‌های نظام باید متناسب با مبانی اصلی و اصول، اهداف و سیاست های کلان کشور به امور فرهنگی مبادرت کنند، خاطرنشان کرد: این اقدام در دو سطح می تواند کارکردهای عمومی و اختصاصی داشته باشد که تنها در سایه تعامل و همکاری دستگاه ها باید یکدیگر ممکن است.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به این‌که متأسفانه اغلب مسأله مهم "پیوست فرهنگی" در پروژه‌های مختلف عمرانی و اجتماعی نیز مورد غفلت واقع می شود، ادامه داد: باید به این حقیقت ایمان داشت که فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن، اساس ملیت و استقلال یک ملت و همچنین مبدا خوشبختی و بدبختی جوامع است.

وی با اشاره به این‌که برای اصلاح جامعه قبل از اصلاحات در سایر بخش ها باید با رویکرد دقیق و کارشناسانه به اصلاح در حوزه فرهنگ پرداخت، گفت: اعتقاد دارم اگر فرهنگ یک کشور دچار انحطاط شود آن جامعه هویت فرهنگی خود را از دست می دهد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: مهندسی فرهنگی و احیای ارزش های فرهنگی جامعه از چنان اهمیتی برخوردار است، که رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال 1382 بارها روی آن تأکید داشته و همه نهادهای فرهنگی را به توجه درخصوص این امر مهم سفارش کرده اند.

همچنین مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی بر ضرورت تدوین پیوست فرهنگی در طرح های جامع و تفصیلی تأکید کرد و اظهار داشت: هم اکنون حدود یک سوم جمعیت شهر تبریز حاشیه نشین هستند، که این مشکلات به علت نبود پیوست فرهنگی در تدوین طرح های جامع است.

وی حاکمیت تفکر اقتصاد نفتی در کشور را عامل بسایری از مشکلات دانست و افزود: اگر تفکر نفتی را کنار بگذاریم و کارها را به خود مردم واگذار کنیم؛ موفقیت حاصل خواهد شد، دولت باید از تصدی‌گری امور خارج شده و تنها نظارت داشته باشد./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات