۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۷۷۶۲۴
آیت الله توکل:

مجالس امام حسین محافل معرفت اندوزی و کسب علم و ایمان است

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: مجالس امام حسین(ع) محافل معرفت اندوزی و کسب علم و ایمان است و این معرفت است که انسان را به اوج قله می رساند، بنابراین باید توجه کنیم هرچه در این مجالس کسب می کنیم هم فراموش نکنیم و هم آنها را حفظ کنیم.
آیت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید رحیم توکل نماینده مجلس خبرگان رهبری چهارشنبه شب در مراسم عزاداری دهه اول محرم که در فاطمیه حضرت زهرا(س) قم برگزار شد، با اشاره به سخن خداوند در قرآن کریم مبنی بر این که دشمنی شیطان با انسان بسیار قوی و کینه ای است، اظهار داشت: قرآن شیطان را دشمن آشکار می داند چون خودش تصریح کرده‌ است که «من چون از انسان ضربه خوردم به او ضربه می زنم».

آیت الله توکل عنوان کرد: شیطان از چهار مسیر برای ضربه زدن به انسان استفاده می کند، ابتدا نفس اماره را تحریک می کند، در ادامه گناه را زیبا جلوه می دهد، مرحله سوم آن است که باب توجیه را در انسان باز می کند و در نهایت اگر آن انسان نتوانست خطای خود را توجیه کند و رو به توبه آورد، در این جا شیطان روی به تصویف یعنی عقب انداختن توبه در انسان می آورد.

وی با اشاره به این که شیطان نهایت دشمنی را در حق انسان به کار می گیرد، بیان کرد: در قرآن می خوانیم که شیطان قسم خورده تا انسان را منحرف می کند و در جای دیگر می گوید من در مقابل انسان کمین می کنم تا اکثر بندگان را از مسیر به در کنم تا خداوند بندگانش را شاکر نیابد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: اگر انسانی از دست شیطان فرار کرد و در مقابل حملات شیطان مقاومت کند بازهم  شیطان دست بر نمی‌دارد، چون او خدا را خوب می شناسد و به عزت خداوند سوگند خورده که تا زمانی که روح  از  بدن انسات خارج نشده بی خیال نشود.

وی با تأکید بر این که همه انسان ها غیر از اهل بیت(ع) بدون استثناء در کمین شیطان هستند، خاطرنشان کرد: باید دست به دامان خدا و اهل بیت(ع) شویم تا ظواهر دنیا ما را  فریب ندهد؛ البته خود خداوند متعال نیز به عزت و عظمتش  قسم خورده تا لحظه نفس آخر انسان، باب توبه را در برابر او باز نگاه دارد و تأکید کرده که کید و فریب شیطان ضعیف است.

آیت الله توکل در ادامه تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «میدان عمل فقط دنیا است چون الان زنده هستید و می توانید کار انجام بدهید و پرونده هایتان باز است، هنوز باب توبه باز است و کسی که پشت به خدا کرده هنوز از جانب او خوانده می‌شود و معصیت کار امید دارد»، بنابراین ما باید بدانیم خدا دنبال بهانه است تا بندگانش را بیامرزد حتی اگر انسانی باشد که  پرونده سیاهی از گناه و  خطا داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: همین مجالس امام حسین و اشک و روضه بهانه می دهد تا خداوند نگاه ویژه ای به انسان داشته باشد، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که هرچه گناه کردیم و به هر مرحله ای رسیدیم پل آخر را خراب نکنیم تا بتوانیم برگردیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که خدا افزون بر غفار بودن، شاکر و شکور هم هست، تأکید کرد: خداوند در برابر خوبی های انسان چند برابر به او مزد می دهد تاجایی که روایت داریم: «انسانی که با اطاعت خداوند از دنیا برود خداوند دو ملک را مأمور می کند که تا روز قیامت اعمال نیک انجام بدهند و به حساب این بنده بگذارند».

آیت الله توکل در پایان خاطرنشان کرد: مجالس امام حسین(ع) محافل معرفت اندوزی و کسب علم و ایمان است و این معرفت است که انسان را به اوج قله می رساند، بنابراین باید توجه کنیم هرچه در این مجالس کسب می کنیم هم فراموش نکنیم و هم آنها را حفظ کنیم./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات