۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۸۰۹۱۸
امام جمعه تبریز:

هدف نهایی انقلاب، تحقق تمدن نوین اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: بر اساس اصول و مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی؛ مردم صاحبان اصلی نظام و انقلاب هستند.
آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در همایش رؤسای شورای هماهنگی تبلیعات اسلامی سراسر کشور در تبریز اظهار داشت: انقلاب اسلامی در شرایطی به پیروزی رسید که جهان شاهد دو قطبی  بلوک شرق و غرب بود.

وی با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی ایران با شعار "نه شرقی و نه غربی" و تنها با تکیه بر قدرت لایزال الهی، رهبری و حضور در صحنه مردم به پیروزی رسید، خاطرنشان کرد: وقوع انقلابی عظیم سیاسی و اجتماعی در یکی از مهم‌ترین مناطق استراتژیک جهان بود که به حق واقعه‌ای عمیق و تاثیرگذار بود.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که بازتاب پیروزی انقلاب ملت ایران؛ در دیگر کشورهای منطقه و جهان بسیار عمیق و در سطوح مختلف بوده است، تصریح کرد: تاثیرات انقلاب اسلامی در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای منطقه قابل توجه بوده است، چنانکه امروز شاهدیم بسیاری از آزادیخواهان جهان الگوی خود را انقلاب اسلامی و رهبری نظام می دانند.

وی، یکی از برکات پیروزی انقلاب اسلامی ایران را ارتقای بینش سیاسی و مشارکت عمومی مردم در صحنه های مختلف دانست و گفت: اگر مشارکت سیاسی در دوران رژیم پهلوی کم و یا فرمایشی بود و تاثیر چندانی در ساختار سیاسی نداشت؛ شاهدیم که بعد از انقلاب اسلامی این مشارکت گسترش یافت و حتی جنبه آگاهانه بیشتری به خود گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به این‌که بر اساس اصول و مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی؛ مردم صاحبان اصلی نظام و انقلاب هستند، گفت: اگر در رژیم‌ گذشته نگاه از بالا به پایین بود، اکنون مسوولان خود را خدمتگزار مردم می‌دانند، چراکه مردم صاحب اصلی انقلاب هستند.

وی استقلال سیاسی، تدوین قانون اساسی متکی به مبانی دینی، اصول ارزش‌های اسلامی، مسأله ولایت فقیه و احیای بعد سیاسی احکام را از دیگر دستاورهای انقلاب اسلامی ددانست و با اشاره به این‌که در عرصه های فرهنگی توانسته‌ایم الهام‌بخش مسلمانان جهان شویم، گفت: دهه فجر نباید فقط به آذین‌بندی اکتفا کرد بلکه باید برکات انقلاب را تبیین کرد.

امام جمعه تبریز احیای اسلامی و اندیشه خودباوری، اندیشه خوداتکایی و اعتماد به نفس و از بین بردن فحشا، احیای ارزش‌های الهی، پرورش فضائل اخلاقی در زمینه روحیه ایثار و شهادت‌طلبی، برخورد با فرهنگ و تهاجم فرهنگی را از آثار انقلاب اسلامی ایران در عرصه های فرهنگی برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در ادامه تقویت احساس تعلق اجتماعی مردم و افزایش احساس مسؤولیت را از جمله دستاوردهای اجتماعی پیروزی انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: توجه به مناطق محروم، تقویت روحیه ایثار، تعاون و همکاری در اجتماع، احیای شخصیت و جایگاه و منزلت زن در انقلاب و توجه به نقش خطیر کانون خانواده از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به این‌که مبارزه با مواد مخدر، تحکیم برادری اسلامی، تبیین تعهد بر تخصص، و مراکز روستایی، حضور فعال جوانان در همه عرصه‌ها، ایجاد نهادهای اجتماعی جدید، آمیتختگی طبقات اجتماعی و در هم شکستگی حصارهای طبقاتی را از دیگر برکات انقلاب دانست و گفت: در طول 4 دهه گذشته شاهد جهش اقتصادی کشور بوده ایم.

امام جمعه تبریز ادامه داد: پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر، برطرف ساختن هرگونه محرومیت در زمینه مسکن و کار و بهداشت و تامین بیمه و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد شرایط عادلانه برای همه از جمله آرمان‌های اقتصادی انقلاب است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی اسلام‌خواهی ملت ایران را عامل بازدارنده در برابر منافع استعماری و اوج‌گیری اندیشه ضدصهیونیستی در سطح منطقه دانست و گفت: انقلاب اسلامی یک مکتب نوین اسلامی بوده که فروپاشی نظام دو قطبی جهان را موجب شد و  گفتمان منازعات جهانی را تغییر داد.

وی طرح اسلام سیاسی به عنوان گفتمان جدید و تغییر معیارهای قدرت در نظام بین‌الملل را از دیگر آثار پیروزی انقلاب دانست و افزود: هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران، تحقق تمدن نوین اسلامی است، تمدنی که علم را همراه با اخلاق و معنویت دارد و به دنبال کمال جوامع بشری است./935/پ203/ب1

ارسال نظرات