۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۸۱۰۸۶
آیت الله جوادی آملی:

اقتدار کشور را حفظ کنیم تا بیگانگان طمع نکنند

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که دستور دین این است که به گونه ای رفتار کنیم تا دشمن از اقتدارمان هراسان باشد، گفت: باید اقتدار کشور را حفظ کنیم تا بیگانگان طمع نکنند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت لله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در مؤسسه اسراء برگزار شد، به تفسیر سی و یکمین جمله حکیمانه نهج البلاغه پرداخت و گفت: در این بخش عده ای از امیرمؤمنان درباره ایمان سؤال کردند و ایشان نیز ایمان، کفر و شک را تشریح کردند.

وی با اشاره به بیانات امیرمؤمنان(ع) در زمینه شک اظهار داشت: انسان یک جزم و یک عزم دارد؛ بخش جزم به اندیشه و بخش عزم به انگیزه و اراده مربوط می شود و هیچ رابطه ای هم میان این دو وجود ندارد؛ روح انسان باید قوی باشد تا میان این دو ارتباط ایجاد کند و انسان را به عالم با عمل تبدیل کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که انسان به لحاظ بیرونی دارای نیروی ادراکی و عملی است، عنوان کرد: برای این که انسان خطرات را دریابد و به موقع واکنش نشان دهد، نیاز دارد تا هر دو قوه ادراک و عملش سالم باشد، زیرا اگر یکی یا هر دوی آن ها معیوب باشند، انسان نمی تواند از خطرات نجات یابد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که انسان به لحاظ درونی دارای قوه اندیشه ای و قوه انگیزه ای است، ابراز داشت: بخش اندیشه ای متولی دانش، استدلال و آموزش بوده و بخش انگیزه ای متولی ایمان، اراده، اخلاص و عمل است؛ هیچ تلازمی هم میان این دو وجود ندارد و انسان باید تربیت شود تا بتواند میان این دو قوه درونی نیز ارتباط ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر انسان به خوبی تربیت دینی شده باشد، آن چه در حوزه و دانشگاه آموخته را به کار می بندد و عالم با عمل می شود، اما اگر غیر از این باشد هرچند هم زشتی محرمات و عوامل فساد را بشناسد، باز هم آن ها را انجام می دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که اختلاس، احتکار، رشوه و حقوق نجومی گرفتن ناشی از ضعف قوه انگیزه در افراد است، افزود: بر اساس فرموده امیرمؤمنان(ع) مال حرام پوست انسان را که راه نفس  کشیدن او است متلاشی می کند، یعنی اگر مال حرام وارد خانه یا خانواده ای شود، راه تنفس آن را بسته و ریشه اش را می خشکاند.

مفسر برجسته قرآن کریم پایبندی به شعائر دینی را یکی از عوامل تقویت قوه انگیزه دانست و مطرح کرد: در این بخش از حوزه و دنشگاه کاری ساخته نیست، بلکه فرد باید در حسینیه ها، عزاداری ها و محافل اشک بر مصائب اهل بیت(ع) حضور پیدا کند و با انجام اعمالی مانند نماز شب انگیزه خود را برای پایبندی به دستورات دین تقویت کند.

وی اضافه کرد: کسانی که دچار تردید می شوند همواره جلوی راهشان تاریک است، برای همین دچار سردرگمی شده و پسرفت می کنند؛ از سویی هم شیطان هنگامی که افراد را در این حالت مشاهده می کند، افسار آن ها به دست گرفته و نابودشان می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه با بیان این که دین به ما دستور داده به گونه ای رفتار کنیم تا دشمن از اقتدارمان هراسان باشد، گفت: ما به دیگران هجوم نمی بریم، اما به گونه ای رفتار می کنیم که دشمن نتواند خیال باطلی در ذهن خود بپروراند، بر این اساس اقتدار کشور را باید حفظ کنیم تا بیگانگان طمع نکنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید در نظر داشته باشیم تا آن چه که برای ما تبدیل به جزم شد رها نکنیم، بلکه آن را  به دست عقل عملی بسپاریم تا به عزم و عقیده تبدیل شود؛ اگر این موضوع در جامعه فراگیر شده و به اهمیت علم و عمل پی برده شود، همه جامعه از اهل ایمان خواهند شد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات