۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۰۰۵۴۴
در نشست خبری عنوان شد؛

مدرسه امام زین العابدین مرکزی علمی با رویکردی نوین در حوزه

مدرسه امام زین العابدین مرکزی علمی با رویکردی نوین در حوزه
مدیر مدرسه امام زین العابدین(ع) با اشاره به فعالیت های این مدرسه از شکل گیری امور آموزشی و فرهنگی در امور مختلف با رویکرد جدید در حوزه تحت اشراف آیت الله اراکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامعباس رفیع مدیر مدرسه علمیه امام زین العابدین(ع) ظهر امروز در نشست خبری که با عنوان «مدرسه علمیه مطلوب» در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد، با اشاره به هدف تأسیس مدرسه امام زین العابدین(ع) گفت: نیازهایی امروز برای طلاب وجود دارد که در گذشته نبود و لازمه این نیاز حداقل زبان آموزی است.

حجت  الاسلام رفیع افزود: ارتباط طلبه در گذشته با منابع از طریق کتاب بوده ولی این طلبه در دوران جدید نیاز به ابزار جدید مطالعه دارد؛ همچنین طلبه امروز به دلیل مشاغل اجتماعی فرصت کمتری دارد؛ از این رو نیاز به ابزارهایی برای این مسأله دارد.

وی با بیان این که اقتضائات زیادی در دوران کنونی وجود دارد که می‌ طلبد که مدرسه علمیه امروزی با گذشته متفاوت باشد، گفت: بی توجهی به این مسأله موجب عدم توجه به نیازهای امروز و فردا می‌ شود، از این رو آیت الله محسن اراکی اقدام به تأسیس مدرسه ای علمیه برای این منظور کردند.

مدیر مؤسسه مجمع الفکر الاسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های آموزشی و فرهنگی مدرسه علمیه امام زین العابدین(ع) عنوان کرد: در بعد آموزشی از اساسی ترین مسائلی که این مدرسه پرداخته می شود، یکسان سازی روش تدریس بین اساتید است که روش تدریس خلاق نامیده می‌ شود؛ همین طور اساتید ثابت ناظر بر برنامه های مطالعاتی و علمی طلاب از صبح تا پایان روز هستند و بحث دیگر برگزاری امتحانات جامع هفتگی هدف دار در پایان هر هفته است.

وی بیان داشت: از کارهای دیگر آموزشی به کار گیری نیروهایی از پایه های بالاتر به عنوان استادیار برای طلاب پایه های پایین تر است؛ در بعد فرهنگی نیز این مدرسه در شش محور فعالیت می‌ کند که از جمله آنها آموزش مهارت های تندخوانی، یادداشت برداری، احکام و مهارت های زندگی است.

پ/مدرسه امام زین العابدین مرکزی علمی با رویکردی نوین در حوزه

حجت الاسلام رفیع با تأکید بر این که در این مدرسه همه طلاب در کنار پرونده آموزشی یک پرونده مهارتی نیز دارند، گفت: محور دوم تقویت بعد پژوهشی است، از این رو سعی کردیم مقدمات بحث پژوهش را برای تقویت روحیه تحقیق اجرایی کنیم  به همین جهت انجمن های علمی با حضور خود طلاب و ایستگاه کتاب نیز در همین راستا راه اندازی شده است.

وی ابراز داشت: محور سوم بحث تربیت بدنی است که دو روز هفته به مدت یک ساعت و نیم بحث ورزش را برای دوستان داریم و پنجشنبه ها هم سالن ورزشی و شنا را در نظر گرفته ایم؛ استفاده از اساتید مشاور محور چهارم بعد فرهنگی مدرسه است که در همین راستا طرح پایش سلامتی با حضور مشاوری برجسته از حوزه را راه اندازی کرده ایم.

مدیر مدرسه امام زین العابدین(ع) در ادامه یادآور شد: بحث بعدی برگزاری کلاس های اخلاق هفتگی به علاوه کلاس های کاربردی و مهارتی اخلاق است که نوع دوم مهارت های زندگی با ارائه راهکار است که از جمله مباحث مطرح در آن می‌ توان به کنترل خشم، مهارت های تربیت و خانواده اشاره کرد.

وی با اشاره به این که جلسات سیاسی نیز به صورت ماهیانه در این مدرسه برگزار می‌ شود، گفت: محور آخر استفاده از طلاب در برنامه ای با عنوان طرح خادمین حضرت حجت(عج) با هدف تقویت روحیه کار و تلاش است؛ ما چیزی به عنوان خادم مدرسه نداریم که کارهای خدماتی را انجام بدهد بلکه خود دوستان با مشارکت هم این کارها را انجام می‌ دهند.

حجت الاسلام رفیع اضافه کرد: این مدرسه دو سال است که راه افتاده و فعلا در پایه اول و دوم و سوم پذیرش طلبه از مقطع سیکل داریم و هر سال نیز پایه بعدی اضافه می‌ شود؛ 17نفر از اساتید حوزه علمیه قم نیز در این مدرسه مشغول تدریس هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه هایی که داریم طرح پذیرش طلاب است، اولین گامی که برداشته می‌ شود بحث تست های استعداد سنجی است چون این مدرسه با اهداف خاصی پیش می‌ رود و یکی از کارهای مدرسه در ادامه این شش سال درمقدمات هدایت تحصیلی در سطوح عالی چه در امور تبلیغی و چه در مسائل پژوهی است.

عضو پژوهشگاه مطالعات تقریبی در پایان با بیان این که برای پذیرش آزمونی شفاهی با حضور مشاور و دو نفر از اساتید برگزار می‌ شود، گفت: ما مصاحبه ای هم با خانواده طلبه داریم چون یک سری مشکلات از ناحیه خانواده طلاب به وجود می‌ آید که در آینده موجب ایجاد مشکلات می‌ شود./1330/ج

ارسال نظرات