۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۶۳۳۳۹۰
یادداشت؛

به برکت خون حاج قاسم

به برکت خون حاج قاسم
اکنون که آمریکا دست به اقدام آشکار نظامی زده است، نشانگر آن است که دیگر تیری در ترکش تحریم‌های اقتصادی اش باقی نمانده است و امیدی هم به تجدید مذاکرات برای اخذ امتیازات بیشتر از ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاري رسا، «یکی از فرق های مکتب اسلام، مکتب توحید، با مکتب های انحرافی، مکتب های الحادی، این است که رجال این مکتب، شهادت را برای خودشان فوز عظیم می دانند: یَا لَیتَنِی کُنتُ مَعَهُم فَأَفُوزَ فَوزاً عظیماً.... این رجل فاجری که خون عزیز ما را به زمین ریخت، تأیید کرد دین خدا را. یعنی خدا دین خودش را به او تأیید کرد. با ریختن خون عزیز ما، تأیید شد انقلاب ما. این انقلاب باید زنده بماند، این نهضت باید زنده بماند، و زنده ماندنش به این خونریزی‌هاست. بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود. ما از مرگ نمی ترسیم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه ندارید. دلیل عجز شماست که در سیاهی شب، متفکران ما را می کشید.» (سخنرانی امام خمینی، 14 اردیبهشت 1358 به مناسبت شهادت شهید مطهری)

خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، با فرمان مستقیم ترامپ در وهله اول، مصیبتی ناراحت کننده و پس از قدری تأمل، بسیار نویدبخش است و از آن بوی فتح و ظفر استشمام می شود. اما چرا؟

1- دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با اتکا به حامیانی رأی آورده است که از ماجراجویی های بی ثمر و نافرجام ایالات متحده در خاورمیانه خسته شده بودند و وی مدام طی این سال ها، عدم مداخله مستقیم آمریکا در سوریه و عراق  را به منزله دستاورد خود به هوادارانش عرضه می کرد. اما، اکنون که هم در کوران رقابت انتخاباتی و هم در جریان یک استیضاح قرار دارد، وعده خود را به‌وضوح نقض کرده است. در نتیجه، هم حامیانش نمی توانند دفاع موثری از وی بکنند و هم مخالفان سیاسی‌اش در آمریکا آن را یک اقدام نسنجیده و بلکه سوء استفاده از شرایط برای انحراف افکار عمومی از استیضاح رئیس جمهور قلمداد خواهند کرد.

2- ترامپ تا پیش از این مدعی بود که راهبرد فشار حداکثری اقتصادی‌اش علیه جمهوری اسلامی ایران جواب خواهد داد و باعث تغییر رژیم یا دست کم تغییر رفتار آن خواهد شد. اما صبر راهبردی نظام و مقاومت ملت، سبب شد که عملا توفیقی به دست نیاورد. اکنون که آمریکا دست به اقدام آشکار نظامی زده است، نشانگر آن است که دیگر تیری در ترکش تحریم های اقتصادی اش باقی نمانده است و امیدی هم به تجدید مذاکرات برای اخذ امتیازات بیشتر از ایران ندارد.

3- کسی که در جنگ، تیر آخرش را اول شلیک کند، نشان می دهد که راهبرد مشخصی برای پیروزی ندارد، بلکه صرفا در پی جنگ افروزی است. در نتیجه، ابتکار عمل را یکسره به رقیب می دهد تا به هر صورت که می تواند پاسخ دهد. در این موضوع هم، مثل خروج یکجانبه از برجام، اقدام نسنجیده و عجولانه ترامپ سبب خواهد شد که ایران بتواند هم از حق دفاع مشروع و هم گستره متنوعی از گزینه های پاسخ نظامی برخوردار باشد و به عنوان طرف عقلانی درگیری شناخته شود.

4- یکی از شرایط مقابله مشروع برای اقناع افکار عمومی جهانی و همراه سازی کشورهای دیگر، تشدید تدریجی و انجام اقدامات متناسب نظامی است. به بیان دیگر، اقدام نظامی زمانی مشروعیت بین المللی خواهد داشت که نیروی مرتکب آن بتواند نشان دهد که متناسب با سطح تهدید، چنین اقدامی را اتخاذ کرده است. آنچه بیانیه وزارت دفاع آمریکا ادعا می کند آن است که کشته شدن یک پیمانکار نظامی آمریکایی در عراق، علت این حمله دفاعی بازدارنده بوده است. اما روشن است که آن رخداد به علت خمپاره اندازی غیرهدفمند کتائب حزب الله واقع شده و قبلا نیز آمریکا با یک اقدام مستقیم که به کشته شدن 25 عضو آن گروه انجامیده، به آن پاسخ داده بود. یعنی اقدام آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، یک اقدام یکجانبه نظامی مستقیم علیه ایران بوده است که فاقد هرگونه توجیه مشروعیت بخش در زمان کنونی است. 

5- اینکه در بیانیه وزارت دفاع آمریکا عنوان شده است که به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی،  یک اقدام دفاعی بوده تا در برابر حملات ایران ایجاد بازدارندگی شود، حتی در میان سیاستمداران و تحلیلگران خود آمریکا نظیر سناتورها نیز خریدار ندارد. لذا، هرگونه پاسخ متناسب ایران دفاع مشروع تلقی و از سوی جامعه بین الملل و حتی افکار عمومی آمریکا محکوم نخواهد شد. البته طبعا این پاسخ متناسب باید به صورتی باشد که شکاف بین ترامپ و جمهوریخواهان تندرو با سایر سیاستمداران آمریکایی افزایش یابد.

6- اکنون در آستانه انتخابات ایالات متحده در سال جاری میلادی، ترامپ یک پاس گل به ایران داده است و ایران باید به صورتی هوشمندانه عمل کند که در افکار عمومی آمریکا، ترامپ شخصی دروغگو، نابخرد و ماجراجو نمایانده شود. برای این منظور، ضمن افزایش هزینه های نظامی آمریکا در منطقه، باید بر بی اعتبارسازی وی از طریق جنگ روانی و رسانه ای نیز اقدام شود. به بیان دیگر، بعد نمادین و رسانه ای پاسخ ایران بسیار مهم تر از هرگونه اقدام واقعی است که علیه آمریکا روی زمین انجام شود. اما در مقابل، بی عملی ایران منجر به تقویت ترامپ به عنوان شخصی قوی که می تواند به طور موثری از منافع آمریکا در منطقه دفاع کند، فهمیده خواهد شد و در صورت انتخاب مجدد وی، شرایط بسیار سخت تری برای ایران رقم خواهد خورد. به عبارت دیگر پنجره پاسخ ایران، تا هشت ماه آینده که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان است، گشوده خواهد بود.

7- هرچند ایران حق دفاع مشروع و متناسب از خود را داراست، اما این واکنش محدود به ایران نخواهد بود و محور مقاومت نیز پاسخ متناسب را به این اقدام تروریستی خواهد داد. شهادت ابومهدی المهندس، از فرماندهان حشد الشعبی، این مزیت را فراهم می سازد که نیروهای حشد الشعبی به صورت آتش به اختیار به هر صورت که صلاح می دانند علیه منافع آمریکا اقدام کنند و هیچ مرجع حقوقی هم ایران را مسئول نشناسد.

در نهایت، اما مهمترین برکت خون درآمیخته این دو شهید عزیز، که نه تنها جامعه شیعه، بلکه کردها و اهل سنت عراق در نبرد با داعش مدیونشان هستند، حل بحران عراق است. طی چند ماه درگیری اخیر در عراق، برخی از مردم عراق آلت دست مثلث سعودی-صهیونیستی-آمریکایی شده و علیه ایران موضع گرفتند و حتی چند بار به تسخیر و آتش زدن کنسولگری های ایران اقدام کردند. در این شرایط بیم آن می رفت که جمهوری اسلامی ایران حمایت برخی از شیعیان عراق را از دست بدهد. یا حتی بدتر از آن، عراق دچار خلأ قدرت مرکزی و یا جنگ داخلی شود. اما اکنون به لطف الهی اولین ثمره خون این شهیدان آن است که با درآمیختن خون قاسم سلیمانی و  ابومهدی المهندس، این فتنه عظیم خنثی خواهد شد و جریان همخون شیعه ایران و عراق در برابر فتنه گران متحد خواهند شد.

در نهایت باید خدا را شاکر بود بر مصیبت هایی که نصیب خاصان خود می کند و آنها را برای رضوان خود برمی گزیند و با شهادت در راه خودش به آنان اجر می دهد. امید است که به برکت این خون های پاک قلوب ما زنده، عقول ما منور به بصیرت و عزم های ما در برافراشتن پرچم توحید راسخ گردد. /1360//101/خ

منبع: فارس
ارسال نظرات