۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۶۳۵۰۰۸
استاد دانشگاه:

لازمه اتحاد ملی خودسازی است

لازمه اتحاد ملی خودسازی است
قیصری با بیان اینکه لازمه اتحاد ملی خودسازی است، گفت: شکاف مذهبی را می توان با توجه به مقوله شهروندی حل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نور الله قیصری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و معاون پژوهش سازمان بسیج اساتید، امروز در نشست تخصصی وحدت اقوام در نظام ج.ا.ا با محوریت «الگوی تحقق عزت ملی، استقلال، آزادی و حفظ مرزبندی با دشمن» که ساختمان بسیج اساتید برگزار شد به ارائه مقاله با موضوع اتحاد ملی الگوی هویت پایه در چشم انداز بیانیه گام دوم پرداخت و گفت: خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی مفاهیم های کلیدی بیانیه گام دوم است.

وی افزود: ما نمی توانیم شرایط پیش آمده را در مباحثی که برای بیانیه پیش آمده نادیده بگیریم امروز جمهوری اسلامی ایران محدود به مرزهای سال 57 محدود نیست و خواسته و ناخواسته مرزهای ایران تا مرزهای مدیترانه و دریای سرخ کشیده شده است.

قیصری با اشاره به نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در منطقه، ابراز کرد: یکی از مسائلی که در برای حضور ایران در منطقه مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد مساله اقوام است تا با کمترین تهدید و یا حادثه ای جامعه دچار التهاب شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: به عقیده بنده نگاه ما به مساله اتحاد و یا وحدت اقوام سیاسی بوده پس راهبردی که برای حل مشکلات در نظر گرفته می شود نیز باید سیاسی باشد.

وی بیان داشت: برای رسیدن به اتحاد ملی نیازمند خودسازی هستیم اما این خودسازی با شناخت خود میسر می شود بنابراین این خود باید تعریف و مختصات آن مشخص شود. آن چیزی که در سطح اجتماعی و در گام دوم انقلاب قرار است پردازش شود باید مختصاتش مشخص شود.

قیصری در ادامه ابراز کرد: همچنین زمانی که صحبت از ملت می شود باید بدانیم هسته مرکزی این ملت را چه کسی تشکیل می دهد که در اروپا این هسته فرد تعریف می شود که این فرد در عرصه های مختلف مشارکت دارد؛ اروپای مدرن پذیرفته این خود باید چگونه ساخته و پردازش شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه هنگام صحبت از اتحاد باید هدف مشخص شود، گفت: زمانی که سخن از اتحاد می شود یک سری مفروضات انسان شناختی مطرح می شود که در برخی امور متفاوت و بعضی دیگر مشترک هستند؛ انسان ها می توانند از طریق دو شاخصه مجاورت و شباهت با هم متحد شوند.

وی افزود: اگر قرار است ما در سطح ملی اتحاد ایجاد کنیم نمی توانیم بحث مردم سالاری را نادیده بگیرم وچون اساس مردم سالاری مقوله شهروندی است و ما برای اتحاد و رفع شکاف مذهبی باید به مقوله شهروندی توجه کنیم.

قیصری اضافه کرد: در مردم سالاری دینی همه مردم تحت مقوله شهروندی تعریف می کند و کاری ندارد که افراد کجا و با چه سبکی زندگی می کنند؛ حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید وارد میدان شوند تعریفی از مختصات شهروندی را ارائه دهند و حقوق دینی شهروندی مردم را مشخص کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: شهروندی دینی باید به گونه ای تعریف شود که اهل سنت را نیز جامعه ملی و با حقوق برابر سیاسی حساب کنیم؛ اصل قضیه باید باحکم و فتوای شرعی حل شود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات