۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۶۵۵۸۱۳
استاد حوزه و دانشگاه:

شورای عالی حوزه از معیشت طلاب جوان غافل نشود

شورای عالی حوزه از معیشت طلاب جوان غافل نشود
حجت الاسلام غلامی گفت: شورای عالی حوزه، نسبت به طلاب جوان و علم آموزی آنان اهتمام ویژه بورزد و در راستای خدمت به مباحث دینی، از معیشت طلاب و روحانیون جوان غافل نشود.

حجت‌الاسلام احمد غلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به جایگاه و نقش برجسته شورای عالی حوزه در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی و معیشتی حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: این شورا در امور حوزه‌های علمیه و مباحث پژوهشی و تبلیغی، نقش راهبردی و اثرگذار دارد.

وی افزود: موفقیت شورای عالی حوزه به سبب ایفای نقش راهبردی و اثرگذار آن در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی و معیشتی حوزویان است، این امور از نیازهای امروزی حوزه‌هاست که می‌بایست بیش از پیش مورد توجه شورای عالی حوزه قرار گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اختیارات شورای عالی حوزه در تغییر محتوای متون آموزشی حوزه‌ها ابراز داشت: برخی متون آموزشی حوزه علمیه نیازمند تغییر است، درصورتی که طی مدت 10 سال، طلاب را کاربردی تربیت کنند اثرگذاری آن در جامعه به مراتب بیشتر از طلبه‌ای است که به طور معمول و طبیعی، در حوزه تربیت شده است.

حجت‌الاسلام غلامی بیان کرد: شورای عالی حوزه با توجه به جایگاهی که دارد می‌بایست برخی مباحث غیر کاربردی حوزه را کاربردی کند تا ماندگاری طلاب در قم کاهش یابد و به امر تبلیغ مشغول شود.

وی ادامه داد: طلاب باید به سلاح علم و دانش و تقوا مجهز باشند تا اثرگذاری آنها در امر مهم تبلیغ دین بیشتر باشد و این مهم تنها از عهده شورای عالی حوزه علمیه برمی آید که در متون آموزشی و برنامه های تربیتی و اخلاقی نقش پررنگ تری ایفا کند.

استاد حوزه و دانشگاه به مهمترین اولویت‌هایی که شورای عالی حوزه باید در دوره جدید مد نظر قرار دهد اشاره داشت و گفت: کادرسازی، اهتمام ویژه به طلاب جوان، تولید محتوا و پاسخ به نیازهای امروز جهان از جمله مواردی است که شورای عالی حوزه می بایست در اولویت کاری خود قرار دهد.

غلامی با تاکید بر اینکه امروزه حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نسل جوان نه تنها در ایران بلکه تمام کشورها باشند، افزود: شورای عالی حوزه می‌تواند ارتباط حوزه با جامعه را به صورت مدون و خوب پررنگ کند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط بین عالمان دینی با جوانان در اقصی نقاط کشور و بها دادن به نسل جوان گفت: امروزه از طریق «زبان‌آموزی» به عنوان یکی از مباحث مهم در کشور و جهان اسلام، سخن گهربار امام راحل درخصوص صدور انقلاب تحقق یافته است، از این رو تربیت مبلغان قوی و زباندان امری ضروری و اثرگذار است.

مدرس حوزه علمیه بیان داشت: شورای عالی حوزه در دوره جدید، نسبت به طلاب جوان و علم آموزی آنان اهتمام ویژه بورزد و در راستای خدمت به مباحث دینی، از معیشت طلاب و روحانیون جوان غافل نشود.

حجت‌الاسلام غلامی به با اشاره به فرمایشات و مطالبات مهم رهبری درخصوص تقویت روحیه و تفکر انقلابی در بین حوزویان، بیانات ایشان را نقشه راه خواند و با بیان اینکه روحیه جهادی تقریبا در کشور نهادینه شده است، اظهار داشت: در گام دوم انقلاب، توجه ویژه به کارهای جهادی و انقلابی با محوریت جوانان است، اکنون که جبهه مقاومت متشکل از افراد خودجوش که در بدنه نظام شکل گرفته است اگر طلبه ای در رأس گروه‌های جهادی باشد به مراتب عملکرد مناسب تری خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید انقلابی باشد، گفت: این به معنای افراطی‌گری و تندروی معنوی نیست و با حوزه انقلابی کاملا متفاوت است، انقلابی گری به معنای ارائه مباحث و انجام فعالیت‌ها همراه با منطق و جدل و به صورت مستدل است، از این رو باید از هر گونه تندروی که شالوده نظام را به خطر می اندازد و سبب نومیدی جوانان می شود پرهیز کرد. به عبارتی؛ انقلابی بودن حوزه به معنای اقداماتی بدون کم و کاست انجام دادن است./851/ت302/ب1

ارسال نظرات