۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۶۶۸۱۹۴
امام جمعه هفتکل مطرح کرد؛

کتاب سند هویت جوامع بشری

کتاب سند هویت جوامع بشری
حجت الاسلام خلیلی گفت: کتاب و کتابخوانی از موضوعات پر بحث در جوامع بشری است، به گونه‌ای که می‌توان کتاب را سند هویت جوامع بشری دانست.
حجت الاسلام علی خلیلی، امام جمعه هفتکل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز در رابطه با اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه بیان داشت: کتاب و کتابخوانی یکی از موضوعات مهم و پر بحث در جوامع بشری است، از مکاتب انبیاء و ائمه تا سطوح پایین‌تر پر اهمیت بود، به گونه‌ای که می‌توان کتاب را سند هویت جوامع بشری دانست.

امام جمعه هفتکل در ادامه  با بیان اینکه کتاب راهگشای آینده و انتقال دهنده خصلت‌های گذشتگان و ذخیره‌ای برای آیندگان است عنوان کرد: کتاب غذای روح است و لازمه  هویتی جامعه مدنی پیشرفته و دارای تمدن کتابخوانی است.

حجت الاسلام خلیلی با اشاره به عواملی که موجب کاهش رغبت افراد به کتابخوانی شده است، تصریح کرد: چگونگی معرفی کتاب و کتابخوانی به مردم عامل بی رغبتی آن‌ها به مطالعه است، برای یکسری افراد باید این تفکر در جامعه ایجاد شود که کتابخوانی نه به دلیل دریافت مدرک بلکه به سبب ارتقاء علم و رسیدن به آگاهی و معرفت باشد.

وی به حدیث (اُطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ) پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: دین اسلام به اهمیت کتابخوانی سفارشات بسیاری دارد و در این زمینه نهایت خاصی را مشخص نکرده و طلب علم را به صورت نامحدود برای همه افراد تبیین کرده است.

امام جمعه هفتکل افزود: گاهی دانشمند یا حکیمی از دنیا می‌رود، اما کتابی که نوشته برای آیندگان به عنوان راهگشا و راهنما باقی می‌ماند، اهمیت این موضوع باید در جامعه اسلامی برای مردم روشن شود.

حجت الاسلام خلیلی با بیان اینکه ارزش هر شخص وابسته به مطالعه و علم اوست ابراز داشت: انسان باید از فرصت‌های خود به جهت علم افزایی و مطالعه استفاده کند، علماء در مسیر حرکت از مطالعه بهره می‌بردند، دین اسلام امت خود را به کتابخوانی و مطالعه تشویق می‌کند، اما این موضوع  امروزه چندان مورد اهمیت قرار نمی‌گیرد و این اتفاق ناپسند جای تأمل و بحث دارد.  

وی با اشاره به مسابقه کتابخوانی برگزار شده در ماه مبارک رمضان گفت: اگر کتابی به عنوان مبناء قرار گیرد و سوالات استانداردی از آن استخراج و در قالب مسابقات کتابخوانی نشر داده شود، می‌تواند عاملی برای مطالعه صحیح مردم تلقی شود.

امام جمعه هفتکل، یکی از دلایل کاهش سرانه مطالعه را نقش فضای مجازی در این زمینه دانست و گفت: مردم مطالب موجود در کتاب را از فضای مجازی هم دریافت می‌کنند، گر چه این مطالب قانع کننده نیستند.

حجت الاسلام خلیلی در پایان در رابطه با جذب مخاطب از طریق ناشران و نویسندگان بیان داشت: نویسندگان، ناشران و افرادی که تولید محتوا می‌کنند باید مطابق نیاز روز جذابیت نوشتاری را برای خواننده ایجاد کنند؛ در نگارش محتوا سبک ارائه باید در عین حال که نگاه‌های عمیق و سنتی خود را حفظ می‌کند، اما در قالب زیبا، ساده و روان به جهت جذب مخاطب بیشتر ارائه شود. /۹۴۵۴/
ارسال نظرات