۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۶۸۴۵۴

ارتباط اضطراب ناشی از کرونا و سواد رسانه‌ای

ارتباط اضطراب ناشی از کرونا و سواد رسانه‌ای
معصومه نصیری گفت: کرونا اهمیت ارتقا و تجهیز به سواد رسانه‌ای را گوشزد کرده و نشان داد چگونه بی‌سوادی رسانه‌ای در دنیای شبکه‌ای زودباوران را قربانی می‌کند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آخرین مقاله‌ای که در چهارمین نشست تخصصی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع «کاربردی سازی سواد اطلاعاتی» و «کرونا و سواد رسانه‌ای» ارائه شد «حکمرانی نوین و سواد رسانه‌ای در عصر کرونا» بود که توسط سعید خسروی، محمدرضا قائدی و محمدرسول درویشی تهیه شد.

سعید خسروی در ارائه این مقاله گفت: هدف پژوهش ارائه الگوی نوینی در حکمرانی از طریق آموزش در عصر کروناست. در این پژوهش ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه تحقیق از جامعه آماری شهروندان تهران انتخاب شدند و مشخص شد بین شفافیت، پاسخگویی و مشارکت الکترونیک به عنوان بخشی از حکمرانی نوین و سواد رسانه‌ای ارتباط معناداری وجود دارد.

وی ادامه داد: کمبود سواد رسانه‌ای در مردم در مواقع بحرانی از جمله شیوع کرونا باعث افزایش هزینه برای کشور می‌شود و اگر دستگاه‌های مسئول برای افزایش سواد رسانه‌ای از قبل اقدام کرده بودند، شاهد هجوم مردم برای خرید مواد ضدعفونی کننده نمی‌شدیم.

خسروی افزود: مطالعات نشان داده که کم سوادی رسانه‌ای و کم سوادی سلامت مردم موجب افزایش هزینه مدیریت بحران در جامعه می‌شود و مقوله اطلاع‌رسانی صحیح، به موقع، کامل و صادقانه و آموزش به زبان ساده موجب تقویت روحیه جمعی می‌شود و در چنین مواقعی واقع‌نمایی که از وظایف حرفه‌ای رسانه‌هاست به شدت احساس می‌شود.

وی در پایان گفت: رسانه‌ها باید با انتشار اطلاعات صحیح زمینه سلامت روانی جامعه را فراهم کنند. ایجاد نظام اطلاع‌رسانی مستند مبتنی بر آگاهی ضرورت دارد و همپایگی ارتباط اقناعی و ارتباطات آگاهی نیز لازم است. وقتی قرار است مردم برای در خانه ماندن اقناع شوند باید اطلاعات کامل به آن‌ها داده شود وگرنه پیام‌های اقناع جدی گرفته نمی‌شود.

براساس این گزارش، دکتر محسن حاجی زین العابدینی اظهار کرد: در گذشته دائم درباره ضرورت توجه کردن به سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و اینکه هم مساله ارزیابی اطلاعات و هم یادگیری مادام العمر و یادگیری خودآموز اطلاعاتی باید وجود داشته باشد صحبت می‌شد، اما چندان جدی گرفته نمی‌شد.

وی ادامه داد: شیوع کرونا باعث شد مردم وابستگی بیشتری به مقوله اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند و متعاقب آن دسترسی به اطلاعات صحیح و سالم برای آن‌ها بسیار پراهمیت شد و موضوع ارزیابی اطلاعات و تشخیص اطلاعات سالم از ناسالم و سواد رسانه‌ای در این بین خیلی جدی و قابل اعتنا شد به همین دلیل توجه به مساله حکمرانی نوین و مساله علم داده و مدیریت داده و جریان آزاد اطلاعات و گردش اطلاعات بین دولت‌ها و مردم و انتقال اطلاعات بین مردم به مردم یا دولت به مردم یا مردم به دولت پراهمیت شده و حکمرانی جدیدی را شکل داده که شاید قبل از کرونا نیز وجود داشته، اما کرونا شتاب بیشتری به آن داد.

معصومه نصیری نیز گفت: فضای مجازی و بستر‌های تبادل الکترونیکی، کمک شایانی به تداوم زندگی شهروندان در ایام فراگیری کرونا کرد. از اخبار ابتلا و انتقال زنجیره ویروس کرونا گرفته تا دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی برای مقابله و پیشگیری از این بیماری نیز از طریق فضای مجازی مخابره می‌شد و به عبارت دیگر بدون فضای مجازی نمی‌شد به این راحتی قوانین را تبیین کرده و سیاست‌ها را اجرایی نمود.

وی تصریح کرد: کرونا اهمیت ارتقا و تجهیز به سواد رسانه‌ای را گوشزد کرده و نشان داد چگونه بی‌سوادی رسانه‌ای می‌تواند قربانی بگیرد و چطور در دنیای شبکه‌ای زودباوران قربانی می‌شوند. این ویروس گویی آمده بود که نداشته‌های ما را بهمان یادآوری کند و بگوید اگر تا دیروز سواد رسانه‌ای امری لاکچری و تزئینی محسوب می‌شد، امروز این مهارت و دانش پلی است که شما را از ورطه خطرات رسانه‌ای به سمت استفاده رسانه‌ای همراه با ثمرات رهنمون می‌سازد.
ارسال نظرات