محتوای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین چیست؟
به گزارش خبرگزاری رسا، سعید خطیب زاده در ارتباط تلفنی با استودیو خبر ۲۱ جمعه شب شبکه یک سیما اظهار داشت: این سفر در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری خلق چین انجام میشود و از این جهت حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: در این سفر سند همکاریهای ۲۵ ساله ایران و چین که چند سالی در حال گفتگو بودیم امضا خواهد شد.
خطیب زاده گفت: در این سفر دیدارهای دوجانبهای در خصوص مسائل مختلف وجود دارد، اما بارزترین بخش آن مشارکت سند همکاریهای جامع دو کشور است که به تعبیری ترجمه روابط دو کشور است که به سطح مشارکت راهبردی ارتقاء پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه این سند از سال ۹۴ با سفر رئیس جمهور چین به ایران مطرح شد گفت: این سند به عنوان یک نقشه راه بین ایران و چین است که بتواند روابط ایران و چین را از برخی روزمره گی ها به یک نگاه راهبردیتر هدایت کند.
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه روابط ایران و چین چند لایه و عمیق و با ابعاد مختلف است افزود: لازم بود این روابط در قالب یک سند دارای برنامه باشد که دو طرف توافق کردند و در این سفر امضا خواهد شد.
خطیب زاده ادامه داد: این سند دارای ابعاد مختلفی است که نقشه راه کامل است و دارای بندهای سیاسی راهبردی و اقتصادی است.
وی تصریح کرد: در این سند همه ابعاد همکاریهای تجاری، اقتصادی و حمل و نقل دو کشور دیده شده است و همچنین مشارکت ایران در کمربند راه چین نوشته شده است و یک محوریت خاصی به بخش خصوصی دو طرف داده شده است و همکاریهای بخشهای خصوصی دو طرف در آن دیده شده است.
خطیب زاده افزود: البته هیچ مشارکت جامع راهبردی شکل نمیگیرد مگر اینکه یک ضمیمه دقیق فرهنگی، مردمی و رسانهای داشته باشد که این هم در بُعد فرهنگی این سند دیده شده است.
وی گفت: آنچه که انتظار داریم در سفر آقای وانگ ئی اتفاق بیفتد امضای این سند به عنوان یک سند بالادستی و نقشه راه در ۲۵ سال آینده روابط ایران و چین است.
سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: این سند میتواند در تعمیق این روابط بسیار مؤثر باشد.
رصد رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی نشان می دهد، افراد و رسانه های نزدیک به سیاستهای ایالات متحده به شدت از امضای سند تفاهم همکاری جامع ایران و چین عصبانی هستند.
بر اساس این گزارش، این رسانه ها در جریان سفر رئیس مجلس به روسیه که با هدف تعمیق روابط استراتژیک تهران و مسکو در راستای بی اثر شدن تحریم های غرب و آمریکا علیه ایران انجام شد نیز، واکنش های مشابهی از خود نشان دادند.
تشکیل مثلث قدرت ایران، چین و روسیه عملا آمریکا را از معادلات منطقه ای دور کرده و سیاست های فشار اقتصادی به کشورهای مخالف آمریکا را بیش از پیش کم اثر می کند
از بدی اش گفتند
پس مطمین باشید به نفع ایران زمین است و
اگر بالعکس گفتند .پس به صررمان است
چونکه این کانالهای همه واقعیت ها را وارونه جلوه میدهند
از جن و شیطان فرشته میسازند و بخورد جوانان ساده لوح که اهل تحقیق و تفحص نیستند .میدهند
والا متضرر اصلی این وضعیت،ما ملت ایران هستیم که بدون بوجود آمدن فرصتهای راهبردی وارد توافقات با چین شدند ، از یک رابطه معقول مجبور به تحمل روابط غیرراهبردی، پرهزینه و غیرطبیعی با چین هستیم ! جالب کشور چین حتی حاضر نیست ویزای خودش رو برای ایرانی ها بردار !!؟؟؟
همچنین باید فکر مشترکی داشت برای امنیت و ثبات در شمال افغانستان تا خواف ما مستقیما از شمال افغانستان ریلی و آزادراهی به کاشغر چین متصل بشه .
همچنین باید از چینی ها خواست که تکنولوژی قطارهای پرسرعت به ما بدن خطوط ریلی پرسرعت تا 300 کیلومتر برساعت مشهد تهران ، تهران تبریز ، تهران اهواز ، تهران اصفهان شیراز بوشهر و اصفهان زاهدان چابهار باید راه بیافته که در این حالت تحریم های هوایی خواهد شکست خود آمریکا حداقل برای بهره مالی جلو می آد و به ما هواپیمای نو خواهند فروخت .
و مورد دیگر که چین خیلی می تونه به ما کمک کنه فناوری باتری های برقیه امروز اتوبوس های برقی چین در سرتاسر ژاپن و آمریکا هم فعالن یعنی چینی ها از ژاپن و آمریکا پیشی گرفتن ما به حداقل 25 هزار دستگاه اتوبوس باطری برقی برای سرتاسر کشور نیاز داریم در بحث ترابری به 70 هزار دستگاه تریلی و کامیون در کاربری ها و تناژ مختلف بار نیاز هست .
در بحث های عمرانی زیرساختی باز به سرمایه گذاری های چین نیازه به عنوان مثال کشور ما به احداث تونل های زیاد 5 تا 10 کیلومتر برای گذر از البرز و زاگرس تا جنوب کشور و همچنین شمال شرق و شمال غرب کشور نیازمنده ما به احداث تونل های رکوردشکن برای اینکه بنیادین کشور را بالا بکشیم و مردم نفع های بسیار ببرند باز نیاز داریم حتی تا احداث تونل های 20 30 کیلومتری و حتی مثلا تونل 50 کیلومتری بین شوشتر و الیگودرز بزنیم راه تهران اهواز 200 کیلومتر کوتاه می شه یا مثلا می شود با تونلی 20 کیلومتری ولی آباد را مستقیما به مرزن آباد متصل کنیم خود ولی آباد با تونلی 3 کیلومتری به هریجان و هریجان با تونلی 5.5 کیلومتری به پل زنگوله و انتهای تونل طویل البرز می رسد که در حال ساخته توان فنیش را داریم نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم که اگر این تیپ پروژه جلو بره می توانیم از مزیت موقعیت استراتژیک کشورمان بهره ببریم که هزار نفع پیدا و پنهان برایمان دارد
کشور ایران و چین هزاران سال است که با هم رابطه دارند و باید از این تفاهم فرهنگی و تاریخی استفاده کرد و اقتصاد کشورمون رو با قرارداد های درست کمی بهتر کرد.