دولت پیشنهادی حکمت متعالیه؛ ترکیبی از قرآن، عرفان و برهان
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه که در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد، با اشاره به کارویژه های حکمت سیاسی گفت: آیا دانش های موجود برای ما کافی نبود، به چه دلیل به سمت دانش جدیدی به نام حکمت سیاسی متعالیه روی آورده ایم، آیا این دانش در بحث دولت سخن جدیدی دارد.
وی در پاسخ به سوالات خود پاسخ داد: یکی از کارویژه های وحی آموزش چیزهایی است که اگر وحی نبود به آن دست نمی یافتیم، لذا پیش فرض ما این است که اگر بخواهیم به اهدافی که خدای متعال برای ما مقرر کرده برسیم نیازمند معرفتی از جنس وحیانی هستیم.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در سیاست و حکومت به دنبال پیشرفت و حفظ مردم هستیم، اظهار داشت: آیات زیادی داریم که همۀ پیامبران برای نجات بشریت و نابودی کارخانه مشرک سازی آمده اند، آیا علوم بشری و رایج این کار و نصرت الهی را تامین می کند، اگر نمی توانند پس باید این دانش را تکمیل کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان اینکه راه نجات در محور سیاسی اسلام و انبیاء الهی است، عنوان کرد: این نجات هم دنیوی و هم اخروی است، نجات اخروی از طریق توحید و دنیوی از طریق مدیریت و برنامه است.
وی ادامه داد: باید در تمام عرصه ها خصوصاً اقتصاد برنامه ریزی و مدیریت داشت، دستور دین نجات دنیوی و اخروی است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی بیان کرد: نجات با اطاعت، تعاون، مشارکت، عدالت و حرکت در صراط مستقیم محقق می شود، منتها برخی با اطاعت از هوای نفسانی اقدام به تکذیب و یا از بین بردن رهبر الهی می کنند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه رهیافت های تجربی جای عرفان، اخلاق، فقه و کلام را نمی گیرد، تصریح کرد: همانند عصر نخستین و زمان حضرت آدم که شیطان با تحریف آن ها را فریب داد، امروزه نیز در علوم اسلامی شبه معرفت هایی داریم که با تحریف، نظام سلطه را به عنوان نماد خیرخواهی معرفی می کنند.
وی با اشاره به دولت پیشنهادی حکمت سیاسی متعالیه خاطرنشان کرد: آمریکا شیطان بزرگ است که به دروغ شبه معرفت ها را تولید می کند، تروریست بالذات و هم منفعت طلب است، حکمت متعالیه هفت الگوی دولت نامطلوب را بیان می کند، اما دولت پیشنهادی او ترکیبی از قرآن، عرفان و برهان است.